Invoer en uitvoer van auto's: verrassende resultaten
Het VK is dan ook de grootste afnemer van auto's in de EU. Wat zou logischer zijn voor dit voormalige lid van de Unie, waar de meeste modellen die op zijn grondgebied op de markt worden gebracht, door Europese fabrieken worden vervaardigd. De 980.362 eenheden die in 2021 naar het Britse eiland werden gestuurd, liggen echter nog steeds 25% lager dan het jaar voordien. Dit is het gevolg van onderdelentekorten en de vertraging in de levering van nieuwe voertuigen.
Op de tweede plaats komen de Verenigde Staten, waarnaar 648.127 auto's werden uitgevoerd (-5,3%), gevolgd door China, dat 410.917 eenheden ontving (+3,9%). Ook in de top 10 staan twee Oost-Europese landen: Servië, met 122.001 eenheden, en Oekraïne, dat vorig jaar een recordaantal van 209.733 auto's importeerde!
De laatste twee landen, die zich vooral hadden toegelegd op kleine en tweedehandsauto's, vormen een toegangspoort tot andere Oosterse markten. Zij verdwijnen uit de top 10 als het om exportwaarde gaat, waar het podium iets anders is: de VS (25,59 miljoen euro) vóór het VK (21,73 miljoen euro) en China (21,17 miljoen euro).
Meer uitvoer dan invoer
In 2021 heeft de Europese Unie in totaal 5,1 miljoen voertuigen uitgevoerd en 3,1 miljoen voertuigen ingevoerd. Wat dit laatste betreft, is Turkije de belangrijkste leverancier aan het oude continent. Misschien een verrassing, maar veel fabrikanten (Fiat, Toyota, Renault, Hyundai-Kia...) hebben productievestigingen in dat land, hetgeen de 458.769 ingevoerde stuks verklaart.
Vlak daarachter volgt China met 435.080 voertuigen. Dit is niet alleen te danken aan hun nationale merken, maar ook aan het feit dat veel fabrikanten niet meer aarzelen om er voertuigen voor Europa te produceren: Polestar, MG, DS (9), Volvo (S90), maar ook Tesla (Model 3). Japan vervolledigt het podium met 401.276 ingevoerde eenheden.