Ionity keurt een nieuw en eerlijker tariefsysteem goed
Ionity, de specialist in snelladen, heeft zopas zijn 100ste station in Frankrijk geopend. Bij deze gelegenheid heeft de onderneming aangekondigd dat vanaf het begin van de grote zomeruittocht een nieuw prijssysteem in voege treedt. Het tarief per minuut wordt vervangen door het tarief per kWh, een veel eerlijkere maatstaf voor eigenaars van elektrische auto's uit het middensegment.
Oplaadvermogen
Niet alle elektrische auto's kunnen hetzelfde laadvermogen aan. De MG 5 gaat bijvoorbeeld maar tot 80 kW, tegenover 270 kW voor een Porsche Taycan. Dit betekent dat de eerste meer tijd aan het oplaadpunt moet doorbrengen om dezelfde hoeveelheid energie terug te winnen, en dat de eigenaar van een MG dus meer betaalt voor zijn of haar "tankbeurt" dan de Porsche-rijder.
Maar dat was vroeger. Van nu af aan betalen beide eigenaars voor wat ze werkelijk gebruiken. Er is echter een verschil in tarief naargelang het vermogen van de terminal: 0,39 €/kWh op de stations van 50 kW en 0,69 €/kWh op de stations van 350 kW. In deze tarieven zijn de abonnementskosten niet inbegrepen, zo’n abonnee krijgt een voordeeltarief.