Is de elektrische auto écht gemakkelijker en goedkoper in onderhoud?
De onderdelen die specifiek zijn voor elektrische voertuigen zijn niet onderhevig aan bijzonder onderhoud. Hetzelfde geldt voor de batterij, waarvan de cellen geen regelmatig onderhoud nodig hebben. Bovendien hoeft de motor van een elektrische auto, in tegenstelling tot die van een verbrandingsmotor, niet te worden gesmeerd. Tijdens een onderhoudsbeurt bestaat het werk van de monteur hoofdzakelijk uit het stellen van een elektronische diagnose en het controleren van diverse elementen die ook bij andere voertuigen voorkomen (met name de wieltreinen), alsook de staat van de slijtage-onderdelen (ruitenwisserbladen, herladen van de airconditioning, pollenfilter, remschijven en remblokken, 12-voltaccu, enz.)
Minder storingen
Een ander voordeel van de eenvoudige bediening van een elektrische auto is een vermindering van het aantal defecten. In 2021 publiceerde de Duitse automobielclub (ADAC) een studie over dit onderwerp. Volgens de bevindingen van het rapport zijn elektrische onderdelen verantwoordelijk voor minder dan 5% van de geregistreerde defecten. Ter vergelijking: mechanische problemen zijn goed voor 16% van de defecten in een voertuig met verbrandingsmotor. Bovendien onthulde de Amerikaanse vereniging Consumer Reports dat het onderhoudsbudget voor een elektrische auto de helft bedraagt van dat van zijn tegenhanger met verbrandingsmotor. De eigenaar van een elektrische auto zou gemiddeld bijna 4.000 euro besparen gedurende de levensduur van het voertuig.
Ja, maar...
Bemoedigend cijfers, maar er zijn ook "hordes": elektrische auto's zijn nog steeds erg duur in de aanschaf en hebben niet altijd voldoende actieradius voor iedereen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat, gezien hun groeiend succes, het aantal laadstations binnenkort wel eens ontoereikend zou kunnen blijken. Dit geldt vooral in de stad, waar elektrische auto's het meest geschikt zijn, en tijdens de zomerspits.