KTM op de rand van faillissement
Motorfietsfabrikant KTM, onderdeel van de Oostenrijkse Pierer Mobility-groep (waaronder Husqvarna, GasGas en 50,1% van MV Agusta vallen), is de grootste Europese speler in de sector, zelfs groter dan BMW Motorrad. Maar groot zijn garandeert geen financiële stabiliteit. KTM’s reorganisatieprocedure bewijst dat: het bedrijf heeft dringend meer dan 100 miljoen euro nodig om acute schulden af te lossen, terwijl de totale nettoschuld rond de 1,5 miljard euro ligt. Ontslagen en productieverlagingen zijn waarschijnlijk, en banken zouden in ruil voor financiële steun een aandeel in het bedrijf kunnen eisen, wat de onafhankelijkheid van het merk in gevaar brengt.
Sportieve verplichtingen
KTM heeft beloofd zijn raceactiviteiten te behouden, met de iconische oranje motoren actief in MotoGP, motorcross en Rally Raid. Het merk is een van de meest succesvolle in de motorsport, met 20 Dakar-overwinningen, waarvan 19 op rij tussen 2001 en 2019. Wel wordt verwacht dat het aantal deelnames, vooral in circuitraces, zal afnemen. Ondertussen blijft de toekomst van KTM’s autodivisie onzeker. Sinds 2008 produceert het merk de spectaculaire X-Bow. KTM heeft zichzelf 90 dagen gegeven om de herstructurering af te ronden.