Kleur bekennen
Hoewel de fabrikanten zeer vindingrijk zijn wanneer ze hun nieuwe modellen met speciale lanceringskleuren aankleden (Olivine Green voor de Peugeot 308, Valencia Orange voor de Renault Arkana, Competition Yellow voor de BMW M4, enz.), zijn de kleuren waaraan de kopers de voorkeur geven veel redelijker.
Het Amerikaanse bedrijf Axalta is gespecialiseerd in de ontwikkeling van verven voor de transportsector. Volgens hen is wit het afgelopen jaar de populairste kleur ter wereld, met 35% van de verkoop. Het is trouwens een constante sinds 2011. Daarna komen zwart en grijs, samen goed voor 19%, en zilver, met 9%. In totaal zijn de witte, zwarte en grijze varianten dus goed voor 82% van alle wereldwijd verkochte auto's!
Europese uitzondering
Europa is het enige continent waar de staalkaarten anders liggen. Met een marktaandeel van 27% geven Europese automobilisten de voorkeur aan grijs, vóór wit (23% van de markt) en zwart (22% van de markt). Blauw, op de vierde plaats, pikt maar 11% marktaandeel in.
Het onderzoek wijst verder uit dat de kleurvariatie daalt naarmate de auto groter of duurder wordt. Zo vertegenwoordigen wit, zwart en grijs "maar" 66% van de verkoop in het compacte segment in Europa. Maar hun marktaandeel stijgt tot 72% voor SUV's en pick-ups, en tot 77% in de luxesegmenten.