Kost elektrisch rijden gemiddeld 6.000 euro meer dan benzine?
Voor zijn studie vergeleek Money.co.uk twee compacte auto's, een elektrische en een benzineauto, meer bepaald een Nissan Leaf en een Volkswagen Golf. In de studie is rekening gehouden met de aankoopprijs van beide, de gemiddelde prijs per kWh (Eurostat-cijfers) en de prijs van een liter benzine per land, alsook het gemiddelde verbruik van elk voertuig, waaraan in het geval van de Leaf de oplaadsnelheid per uur is toegevoegd. Zo werd een raming gemaakt van de oplaadkosten die de werkelijkheid zo dicht mogelijk benadert. Op basis hiervan en van met een gemiddelde afgelegde afstand van 16.000 km werden de totale kosten na één jaar gebruik opgemaakt.
De Leaf kost bij aanschaf meer dan de Golf (32.940 euro tegenover 24.695 euro), en dat kunnen de lagere gebruikskosten achteraf niet compenseren. Na één jaar kost het elektrische model 33.579 euro, tegenover 27.566,8 euro voor zijn Duitse rivaal. De studie besluit dan ook met een opzettelijk provocerende titel: "Belgische automobilisten zouden meer dan 6.000 euro kunnen verliezen door over te schakelen van benzine op elektrisch rijden".
Onklopbare kost per kilometer!
Als je goed kijkt, klopt dit cijfer echter alleen als je contant voor jouw auto betaalt en hem slechts één jaar houdt, zonder zelfs maar de moeite te nemen hem te verkopen. Wat dit cijfer niet laat zien, is dat de Leaf gemiddeld 4 euro per 100 km kost, tegenover bijna 18 euro voor de Golf (17,95 euro). Dat is vier en een half keer zoveel! Een snelle berekening leert dat de eigenaar van de Leaf 640 euro per jaar zal uitgeven tegenover 2.872 euro voor de Golf! Een verschil van 2.232 euro!
Dit betekent dat het verschil in aankoopprijs zichzelf na ongeveer 3 jaar en 9 maanden zal terugverdienen. Vanaf dan zal het dus interessanter zijn om in een elektrische auto te rijden dan in een benzineauto. En aangezien kopers hun auto's vier of vijf jaar of langer houden (en tijdens die periode betalen), zal het voordeel nog groter zijn.
Uiteraard is deze berekening alleen gebaseerd op het gemiddelde huiselijke tarief van de energieleverancier. Het voordeel van een elektrisch voertuig dat vaak wordt opgeladen aan een openbaar laadstation, tegen een veel hoger tarief, zal niet zo gunstig uitvallen.