Lotus halveert prognose elektrische verkoop
Slechte tijden voor Lotus, en voor zijn elektrische modellen, de Eletre SUV en de aanstaande supersedan Emeya. Deze modellen zijn geboren onder de vlag van Lotus Technology, een tak die speciaal is opgericht voor de ontwikkeling en productie van elektrische modellen. Het is natuurlijk ook onderdeel van Geely's Chinese activiteiten, en in tegenstelling tot de traditionele Britse sportwagendivisie zijn alle activiteiten van Lotus Technologies in China gevestigd. Dat is een probleem. Ten eerste omdat de verkoop van elektrische auto's bijna overal ter wereld terugloopt, en de luxe- en sportsegmenten niet gespaard blijven. Maar het wordt erger.
Dubbele prijs
Het grootste probleem voor deze spin-off van Lotus is dat twee van zijn belangrijkste markten, Europa en de Verenigde Staten, hebben besloten om zware toeslagen te heffen op elektrische auto's die uit China worden geïmporteerd. En hoe goed de voertuigen ook zijn, het is niet genoeg om een klant te overtuigen 30% tot 100% meer te betalen, wanneer concurrerende modellen die in het Westen zijn gemaakt goedkoper zijn. Dat is de reden waarom Lotus Technologies, dat van plan was om tegen 2024 zo'n 26.000 voertuigen te verkopen, nu het vizier instelt op 12.000 eenheden. En zelfs dan zal het niet gemakkelijk zijn, want de teller haalde in de eerste helft van het jaar geen 5.000 verkopen.