Mercedes-AMG One: F1 voor de straat
Je houdt het eigenlijk niet voor mogelijk: de Mercedes-AMG One gebruikt een echte F1-motor, in dit geval een 1,6 liter-V6 met hybride ondersteuning, een enkele turbocharger en 90 kW elektrisch vermogen! Om de levensduur van deze V6 te verlengen en het gebruik van conventionele loodvrije 98-benzine mogelijk te maken, is het maximumtoerental echter verlaagd tot... 11.000 tpm!
De lithium-ionbatterij is ook specifiek voor Mercedes-AMG. Zijn capaciteit van 8,4 kWh is voldoende voor een volledig elektrische actieradius van 18,1 kilometer. Het opladen verloopt via wisselstroom en een boordlader van 3,7 kW. Bovendien kan de accu worden gevoed door recuperatie of door de verbrandingsmotor.
Naast de EV-modus zijn er nog vier andere rijprogramma's: Race Safe, Strat 2, Race en Race Plus. De laatste twee kunnen echter alleen op circuit worden gebruikt. Ze verlagen de rijhoogte met 37 mm via de actieve pushrod-ophanging, en betrekken de actieve aerodynamica in het spel (drie mogelijke configuraties om downforce of topsnelheid te bevorderen).
5 motoren
Verrassend genoeg heeft de auto niet minder dan vijf motoren: de V6-benzinemotor en vier elektromotoren. Eén die de turbocompressor aandrijft tot 100.000 toeren per minuut voordat de uitlaat het overneemt, één die is gekoppeld aan de benzinemotor en één per voorwiel. Zoals u kunt zien, heeft de One vierwielaandrijving.
AMG claimt een standaard brandstofverbruik van slechts 8,7 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 198 g/km bij een elektrisch verbruik van 32 kWh/100 km.
Nu we het toch over cijfers hebben: het totale vermogen van deze Mercedes-AMG One bedraagt 1.063 pk (de verbrandingsmotor levert 574 pk), waarmee hij in 2,7 s van 0 naar 100 km/u kan accelereren (7,0 seconden naar 200 km/u en 15,6 seconden naar 300 km/u), met een topsnelheid die begrensd is op 352 km/u. Precies, als een raket!
Minimum aan luxe
Wie F1-technologie zegt, denkt automatisch aan een monocoque uit koolstofvezel die rust op een aluminium chassis. Binnenin herinneren de twee vaste kuipstoelen (de zitpositie kan worden aangepast via de stuurkolom en de pedalen), het digitale instrumentarium en het bijna rechthoekige stuurwiel ook aan de F1-wereld. De enige luxe zijn elektrische ramen, airconditioning en een infotainmentsysteem.
Mercedes heeft de prijs van dit monster nog niet bekendgemaakt, maar het ligt voor de hand dat hij enkele miljoenen euro zal kosten. De Mercedes-AMG One maakt eind juni zijn publieksdebuut op het Goodwood Festival of Speed.