Minder onderhandelingen en minder kortingen: door het gebrek aan nieuwe auto's staan de voorraden van de dealers onder druk

2j geleden Nicolas Morlet

Twaalf, vijftien, achttien en soms zelfs meer dan 24 maanden: je moet geduld hebben als je een nieuwe auto bestelt! Sommige kopers geven er daarom de voorkeur aan een voertuig uit voorraad te nemen, dat ze onmiddellijk kunnen leveren. Maar ook deze voorraden slinken en de vraag blijft zeer groot, wat de prijzen kan opdrijven, of liever gezegd de kortingen kan doen dalen.

Het tekort aan halfgeleiders, essentieel voor de elektronica in onze auto's, en de oorlog in Oekraïne, waardoor de belangrijkste leveranciers van elektrische bedrading tot stilstand zijn gekomen, blijven voor een puinhoop in de toeleveringsketen zorgen. Terwijl sommige modellen nog verkrijgbaar zijn met levertijden van 4-6 maanden zoals voor de crisis, is er voor andere geen andere keuze dan te wachten. "De vraag naar geëlektrificeerde voertuigen is zeer groot, vooral vanwege het nieuwe belastingstelsel voor zelfstandigen en bedrijven. Maar als een klant een Golf op benzine wil, kan ik die binnen 15 dagen leveren", legt Benoit Henry de Frahan uit, verkoopdirecteur van de groep SAN Mazuin, die in de provincie Namen vijf dealers van de merken van de Volkswagen-groep uitbaat. Maar de voorraden beginnen natuurlijk ook uitgeput te geraken. Uit een kleine rondvraag blijkt dat ze nog maar een derde van hun gebruikelijke volume bedragen.

Als de voorraden onder druk staan, komt dat meer omdat ze moeilijker aan te vullen zijn dan dat de vraag stijgt. Aan de andere kant is de houding van de klant veranderd. "Vóór de crisis verwachtte de klant een grotere korting op een voertuig in voorraad dan op een besteld voertuig. Vandaag de dag maakt de klant geen enkele opmerking meer, als het voertuig beschikbaar is", legt Steeve Guille, manager van de Renault-dealer in Waver, uit.

Deze tendens nemen we ook waar bij de zes Mercedes-dealers van de groep SAGA-Piret in Henegouwen en Waals-Brabant. "Aangezien er veel vraag is naar de voorraad, zijn de klanten flexibeler en meer bereid om toegevingen te doen", verklaart Olivier Piret, gedelegeerd bestuurder, en vervolgt: "De kortingen zijn kleiner. Het is geen bewuste keuze, maar aangezien de beschikbare hoeveelheden beperkt zijn, stemt de klant ermee in iets meer te betalen. Hetzelfde geldt voor SAN Mazuin, die bevestigt dat "door het kleinere aanbod, speelt de klant minder op de prijs wanneer hij het voertuig vindt dat bij hem past". Toch bevestigtelke dealer dat het nog steeds mogelijk is te onderhandelen bij de aankoop van een voertuig, of het nu in voorraad is of niet.

Tags: Insoliet

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in