Mini Countryman gelooft nog steeds in diesel
De Countryman, het nieuwste kindje van Mini, is een belangrijke nieuwkomer voor het merk, dat hoopt zijn aanwezigheid in het C-segment, de kip met de gouden eieren voor de Europese automerken, te vergroten. Om dit te bereiken, is er geen sprake van het nemen van ondoordachte risico's door hem alleen als elektrische variant aan te bieden, zoals Smart heeft gedaan met zijn nieuwe SUV #3. Nee, Mini vertrouwt nog steeds op verbrandingsmotoren en deze nieuwe SUV is daarop geen uitzondering, met drie benzinemotoren die 170 pk (Countryman C), 218 pk (Countryman S) en 300 pk (Countryman JCW) produceren. Maar de vorige generatie Countryman was ook verkrijgbaar als plug-inhybride en diesel, en we vroegen ons af of hetzelfde zou gelden voor de Countryman 3.0...
Geen plug-inhybride, maar een diesel!
Om technische redenen, heeft Mini bevestigd dat het niet van plan is om een plug-inhybride versie van deze nieuwe generatie aan te bieden, nu de elektrische versie dat deel overneemt. Aan de andere kant - en dit is het goede nieuws van de dag - de diesel blijft wel behouden! Mini kondigt de komst van de Countryman D aan, uitgerust met de viercilinder-turbodiesel van de BMW X1, die in dit geval 163 pk ontwikkelt. Het gemiddelde brandstofverbruik wordt geschat op slechts 4,6 tot 4,9 liter per 100 kilometer, dankzij het gebruik van microhybride hulp. De Belgische prijzen variëren van 41.250 tot 49.600 euro.