Monovolumes van Stellantis vieren 30ste verjaardag
Ze stonden bekend als de Peugeot 806, Citroën Evasion, Fiat Ulysse en Lancia Zeta. In 1994, tien jaar nadat de Renault Espace door Renault en Matra tot koning van de MPV-markt was gekroond, bundelden PSA en Fiat hun krachten om met lagere kosten deze groeiende markt te veroveren. Maar Renault had een voorsprong: de Espace was in 1991 al vernieuwd met een tweede generatie. Er was dus geen tijd te verliezen. PSA en Fiat bouwden een compleet nieuwe fabriek in Noord-Frankrijk, ontwikkelden een gedeeld platform en combineerden hun motoren en versnellingsbakken. De modellen werden slim gepositioneerd: Fiat en Citroën richtten zich op het instapsegment, Peugeot mikte op het middensegment, en Lancia claimde de luxepositie.
Vier MPV's voor de prijs van één
De vier modellen die uit deze samenwerking voortkwamen, waren vrijwel identiek, op kleine verschillen in carrosseriestijl en uitrustingsniveau na, afhankelijk van hun positionering. Zo was de Fiat Ulysse minimalistisch uitgerust met alleen het hoognodige, terwijl de Lancia Zeta standaard luxe-opties bood zoals stuurbekrachtiging en alcantarabekleding. Deze modellen bleven in productie tot 2002, waarna ze plaatsmaakten voor een tweede generatie: de Fiat Ulysse, Citroën C8, Peugeot 807 en Lancia Phedra. Van de eerste generatie was de Peugeot 806 de populairste, met 168.000 verkochte exemplaren. Daarna volgden de Fiat Ulysse (131.000), Citroën Evasion (122.000) en Lancia Zeta (22.000). Ter vergelijking: de Renault Espace overtrof ze allemaal, met meer dan 300.000 verkochte exemplaren van zowel de tweede (1991-1996) als de derde generatie (1996-2002).