Nieuwe homologaties voor plug-in hybrides

1d geleden Laurent Zilli

Sinds 1 januari 2025 is de berekeningsmethode voor het brandstofverbruik en de uitstoot van PHEV’s veranderd. U mag verwachten dat de officiële cijfers verdubbelen.

Officiële WLTP-verbruiken van 1 of 2 l/100 km, CO2-uitstoot van 30 g/km... Het moet worden toegegeven dat de cijfers die fabrikanten voor hun plug-in hybrides presenteren nauwelijks geloofwaardig lijken. En als deze voertuigen niet bij elke gelegenheid aan een stopcontact worden aangesloten, zijn deze cijfers zelfs volledig belachelijk. Dit was het uitgangspunt van organisaties die in Europa pleiten voor 100% elektrisch, zoals Transport & Environment of het ICCT (International Council on Clean Transport). Al enkele jaren voeren deze lobby’s een campagne waarin wordt uitgelegd dat deze voertuigen zelden correct worden gebruikt en daarom zeer vervuilend zijn. Zij pleitten voor herziening van de homologaties van plug-ins om deze minder aantrekkelijk te maken voor het publiek. En natuurlijk is Europa hen gevolgd.

Verdubbeling

Zo worden alle nieuwe plug-in hybrides die vanaf 1 januari 2025 op de markt komen, gehomologeerd volgens een nieuwe norm, Euro 6e-bis. Kort gezegd, de tests werden tot nu toe uitgevoerd over een gesimuleerde afstand van 800 km, maar dat wordt nu 2.200 km. Het effect zal zijn dat de WLTP-waarden van plug-ins ongeveer verdubbelen. Let op: vanaf 31 december van dit jaar zullen alle plug-in hybrides, inclusief de modellen die al enkele jaren op de markt zijn, onder de nieuwe berekeningsmethode vallen. De norm zal opnieuw worden herzien in 2027, met een gesimuleerde afstand van 4.260 km. Kortom, dit maakt het voor fabrikanten nog moeilijker om te voldoen aan de verplichte gemiddelde CO2-uitstoot voor alle verkochte voertuigen.

Reële gegevens

Dit lijkt dus een overwinning voor de elektrische lobby, die met deze maatregel de verkoop van 100% elektrische auto’s wil bevorderen. Maar tussen het begin van de jaren 2020 (toen de lobby’s hun campagne lanceerden) en vandaag, is de situatie veranderd. Enerzijds vertonen de verkoopcijfers van EV’s niet de verwachte groei. Anderzijds worden openbare laadpalen in steden vaak gebruikt door plug-ins. De nieuwe Euro 6e-bis normen, en nog meer die van 2027, zullen reële gebruiksgegevens gebruiken die worden geleverd door de verplichte “connected black boxes” in alle nieuwe voertuigen sinds 2021. De evolutie van de markt en de mentaliteit zou de elektrische lobby uiteindelijk kunnen laten zien dat plug-in hybrides het grootste deel van de tijd elektrisch rijden. Een geval van de beste stuurlui staan aan wal?

Tags: Insoliet

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in