Nissan: “We hebben 12 tot 14 maanden om te overleven”.
De situatie bij Nissan is zorgwekkend. Het merk zet alles op alles om te overleven: wereldwijd 9.000 banen schrappen, de productiecapaciteit met 20% verlagen, en zelfs het verkopen van Mitsubishi-aandelen staat op tafel. Maar ondanks deze maatregelen, waarschuwen twee topmanagers in een interview met een Amerikaans financieel dagblad, blijft de tijd dringen. Zonder een nieuwe grote investeerder heeft Nissan nog slechts 12 tot 14 maanden om het hoofd boven water te houden. Renault, dat onlangs zijn belang in Nissan verlaagde van 46% naar 40%, lijkt die redder niet te worden. Wie dan wel? Een ervaren leider in de auto-industrie zou deze crisis afgelopen zomer al hebben voorspeld.
De voorspelling van Carlos
We hebben het natuurlijk over Carlos Ghosn, de voormalige topman van de Renault-Nissan Alliantie. In augustus, bij de aankondiging van het strategische partnerschap tussen Honda en Nissan voor de gezamenlijke ontwikkeling van elektrische voertuigen, stelde Ghosn dat zo’n samenwerking alleen kans van slagen had als het een verkapte fusie of een discrete overname van Nissan en Mitsubishi door Honda zou zijn. De huidige situatie bij Nissan lijkt zijn voorspelling te bevestigen. Wat je ook van de omstreden ex-baas vindt, zijn kennis van de autobranche staat buiten kijf. Als de geruchten kloppen, weten we binnen een jaar of Honda en Nissan echt werken aan een nauwere samenwerking.