Oorlog in Oekraïne: ook de auto-industrie getroffen
Na de invasie van Oekraïne hebben de meeste fabrikanten hun activiteiten in deze regio's - tijdelijk? - opgeschort. Sommige, zoals Volvo, Jaguar-Land Rover, Ford of General Motors (Chevrolet, Cadillac) hebben dit publiekelijk aangekondigd. Maar ook de andere merken zijn ertoe gedwongen, met name als gevolg van de economische sancties waartoe de Europese Unie en de Verenigde Staten hebben besloten. Terwijl de Japanse fabrikanten een minder rigoureuze regelgeving moeten volgen, heeft ook Toyota op 3 maart zijn fabriek in Sint-Petersburg gesloten. De Japanse reus sluit zich hiermee aan bij Honda en Mazda die al enkele dagen eerder tot dat besluit waren gekomen.
Europa ook getroffen
Zelfs fabrikanten die niet in Rusland produceren, worden niet gespaard. BMW, Volkswagen, Skoda, Porsche, Mercedes, en waarschijnlijk nog anderen die niet zullen nalaten deze lijst uit te breiden, zagen zich gedwongen de productie in hun Tsjechische en Duitse fabrieken op te schorten. Deze merken ontvangen hun elektrische bedrading van leveranciers in West-Oekraïne, wier installaties duidelijk zijn stilgelegd.
Het conflict heeft ook een negatieve invloed op de beurswaarde van de Renaultgroep. Rusland is de op één na grootste markt voor de Franse autofabrikant, die ook eigenaar is van de nationale autofabrikant Lada. De koers van het aandeel is dinsdag met 11% gedaald.
Verdere vertragingen
In ieder geval is dit een nieuwe klap voor de auto-industrie, die reeds zwaar wordt getroffen door tekorten aan halfgeleiders. Dit zal de productietijden, die reeds extreem lang zijn, nog langer maken, vooral voor het Volkswagenconcern, waarvoor de problemen zich alsmaar hoger lijken op te stapelen.