Parijs 2024 Olympische Spelen: de Toyota Mirai onder vuur van wetenschappers

4mnd geleden Quentin Pannaud

Het Centre for Sustainable Road Freight betreurt de beslissing van Toyota om 500 waterstofauto's van het model Toyota Mirai te laten rijden tijdens de Olympische Spelen van Parijs, aangezien deze als zeer vervuilend worden beschouwd.

Toyota is de officiële partner van de Olympische Spelen van Parijs 2024, die van 26 juli tot 11 augustus in de Franse hoofdstad zullen plaatsvinden, gevolgd door de Paralympische Spelen van 28 augustus tot 8 september. Tijdens deze twee grote evenementen zal de Japanse fabrikant 2.650 voertuigen leveren, voor de verplaatsingsbehoeften van atleten, coaches, technische teams en vrijwilligers. De hele vloot zal geëlektrificeerd zijn en zal voornamelijk bestaan uit hybride modellen, met enkele batterij-elektrische en waterstofmodellen, waaronder 500 Toyota Mirai sedans.

Waterstof bekritiseerd

De Toyota Mirai wordt bekritiseerd door het "Centre for Sustainable Road Freight", dat een open brief heeft ondertekend gericht aan de belangrijkste organisatoren van de Olympische Spelen om deze keuze te bekritiseren. De 120 ondertekenaars wijzen op het "greenwashing" rond waterstof, waarvan de productie een aanzienlijke hoeveelheid elektriciteit vereist. Het probleem is dat deze elektriciteit voor 99% afkomstig is uit fossiele brandstoffen en niet uit hernieuwbare energiebronnen, zoals het geval is bij "groene waterstof". Ze leggen uit dat de productie van waterstof evenveel CO2 uitstoot als de wereldwijde luchtvaart, en beweren dat de elektrische auto het beste middel is om de auto-industrie koolstofvrij te maken. Er zijn echter slechts twee waterstofmodellen op de markt (exclusief bedrijfsvoertuigen), de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo. Hoeveel elektrische voertuigen zijn er?

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in