Peugeot PSE, een klein toertje en alweer weg
Het PSE-label (Peugeot Sport Engineered), dat in 2021 werd geïntroduceerd op de 508-hatchback en -stationwagon, werd aangekondigd als de nieuwe 'GTI' van het merk, de sportieve badge van de moderne tijd. Om dat te verduidelijken: de auto haalt zijn prestaties uit een oplaadbaar hybridesysteem dat 360 pk op alle vier de wielen overbrengt, maar hij kan zich natuurlijk ook 'ethisch' opstellen met, voor dagelijks gebruik, een zuiver elektrische actieradius van zo'n vijftig kilometer. We hebben hem gereden en kunnen bevestigen dat de 508 PSE een karaktervolle auto is, die met zijn sportiviteit tot een van de spannendste producten van Peugeot behoort. Tenminste, zolang de accu vol is, want dat is de enige manier om er het maximale uit te halen.
Eerste en laatste
Bij de lancering beloofde Peugeot het concept van 'geëlektrificeerde prestaties' verder te ontwikkelen en op vrijwel het hele gamma aan te bieden. Sindsdien hebben verschillende realiteiten deze plannen echter in de war gestuurd en het was tijdens een sportevenement (de 6 uren van Imola, waar met de Peugeot 9x8 werd geracet) dat Jackson het einde van de PSE bevestigde. De prioriteit is nu 100% elektrisch en blijkbaar is Peugeot (nog?) niet teruggekomen op zijn ambitie om vanaf 2030 alleen nog EV's aan te bieden. Hoewel de deur niet is gesloten voor een nieuwe reeks sportversies van Peugeot, zullen deze elektrisch zijn, zoals het er nu naar uitziet. De tijd zal het leren.