Porsche Mission X: een en ander wordt duidelijk...

7mnd geleden | Laurent Zilli

Het is een concept en Porsche heeft nooit anders beweerd, met toch het vermoeden dat er een productieversiee op stapel staat. Ter gelegenheid van een bezoek aan Australië hebben de ontwerpers al een en ander onthuld.

De Porsche Mission X, afgelopen juni gepresenteerd ter gelegenheid van de 75ste verjaardag van het merk, was een concept die onderzocht hoe een supercar van de toekomst er zou kunnen uitzien, met andere woorden de elektrische erfgenaam van de nu al legendarische 918 Spyder. Is hij ook meer dan een hersenspinsel? De geesten bij Porsche denken hoe dan ook heel ver vooruit. Zo hebben de 'vaders' wel erg precieze ideeën over de kenmerken van deze 'puur hypothetische' auto.

AWD

We wisten bijvoorbeeld al dat Porsche voor deze concept een vermogen-gewichtsverhouding van 1:1 voor ogen had, oftewel een geschatte 1.500 pk voor 1.500 kilo. We wisten ook dat de Mission X (in theorie) meer aerodynamische downforce zou genereren dan een 911 GT3 RS, wat geen geringe prestatie is. Tot slot wisten we ook dat het ontwerp zin voor realisme heeft. Vooral de deuren, met royaal veel glas, bieden zowel een gevoel van ruimte als de mogelijkheid om met een helm te rijden. Vandaag leren we dat de productieversie van de Mission X vierwielaandrijving zal krijgen, en dus niet twee zoals bij de concept. Niet alleen om het monsterlijke vermogen aan de grond te krijgen, maar ook om de energieterugwinning te maximaliseren. Vergeet niet dat deze auto 100% elektrisch moet zijn en dat het de bedoeling is om drie rondjes op volle snelheid over de 20 kilometer lange Nürburgring te rijden. Tot zover kunnen we het nog hebben over theoretisch denken. Maar hier is het volgende stukje informatie: "Als de auto een bestaansreden krijgt, zal hij alleen worden aangeboden met het stuur aan de linkerkant". Dat is een haalbaarheidsstudie en een kostenanalyse. Ofwel: voorbereiding op productie. Uiteindelijk bevestigt Porsche: "De vraag is niet technisch, maar commercieel". Met andere woorden, de ingenieurs kunnen leveren wat ze beloven. Maar is er al een klantenbasis voor een elektrische hypercar van Porsche?

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in