Porsche trekt zijn elektrische strategie in twijfel
Porsche is sinds het begin een van de felste tegenstanders van Europa’s streven naar volledige elektrische mobiliteit tegen 2035. Het merk promoot een multitechnologische aanpak, met onder meer investeringen in synthetische brandstoffen. Toch bereidde Porsche zich voor op de EV-transitie met de aankondiging dat tegen 2030, 80% van het gamma volledig elektrisch zou zijn. Maar nu verandert dat plan. De reden? De afnemende vraag naar EV’s wereldwijd en de sterke daling in Taycan-verkopen. De Taycan kende aanvankelijk een succesvolle lancering, wat Porsche had aangemoedigd om de nieuwe Macan en 718-sportwagens uitsluitend als EV’s te ontwikkelen.
Retrofitting in omgekeerde richting
Porsche kiest voor een ‘verticale strategie’. CFO Lutz Meschke verklaarde tijdens een videoconferentie dat het merk opnieuw investeert in verbrandingsmodellen, waaronder de Cayenne en Panamera. De toekomstige zevenzitter ‘super-Cayenne’ (codenaam K1), oorspronkelijk als EV gepland voor 2028, bevindt zich mogelijk nog in een fase waarin ook een hybride aandrijflijn haalbaar is. Voor de Macan en 718 lijkt deze omschakeling lastiger, gezien de kosten en tijd die ermee gemoeid zijn. Pas als het rendabel blijkt, zal Porsche deze aanpassingen overwegen. Ondertussen is het afwachten of de verkoopverwachtingen voor deze modellen haalbaar blijven.