Renault waagt zich… aan bootmotoren

5d geleden Quentin Pannaud

Renault zal zijn 1.3L TCe-motor, die vroeger onze Dacia Duster aandreef, leveren aan een producent van plezierboten. De Franse groep voegt zich daarmee bij de zeer beperkte lijst van automerken die actief zijn in de nautische sector.

Honda, Suzuki, Volvo: hoewel deze drie ondernemingen bekende autofabrikanten zijn (of motorfietsfabrikanten in het geval van de eerste twee), zijn ze ook actief in een andere sector: die van bootmotoren! Honda en Suzuki behoren (samen met Yamaha) tot de grootste producenten ter wereld van buitenboordmotoren, en Volvo Penta is gespecialiseerd in motoren voor jachten en maritieme vaartuigen, met ook een luik voor plezierboten. Binnenkort komt daar een vierde automerk bij: Renault!

Een Duster-motor in een plezierboot

De Franse groep heeft namelijk een samenwerking opgezet met het Braziliaanse bedrijf Hybdord voor de ontwikkeling van een oplaadbare hybrideboot. Renault zal zijn “HR13” 1.332 cm³ benzinemotor met vier cilinders leveren (bij ons beter gekend als “1.3L TCe”), die momenteel gebruikt wordt in de lokale Renault Duster (onze tweede generatie Dacia Duster). Hybdord zal die motor aanpassen tot een hybride, met toevoeging van een kleine elektromotor van 25 pk en een LFP-batterij van 15 kWh. De autonomie is nog niet bekend, maar het bedrijf belooft een volledige herlaadtijd van “90 minuten”. De motor is bovendien compatibel met Superethanol E85, de favoriete brandstof van de Brazilianen. Dit lokale initiatief, tot stand gekomen dankzij Horse – Renault’s dochteronderneming voor ontwikkeling van thermische en hybride motoren (met investeerders zoals het Chinese Geely en het Saoedische Aramco) – zou elders ter wereld tot andere samenwerkingen kunnen leiden. Maar daarvoor is het nog te vroeg om uitsluitsel te geven.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren