Rusland: Weg van Renault probeert Lada vooruit te komen
![](/articles/image-thumb__6507146__LayoutArticleDetails/Lada%20e-Niva%20Travel.jpg)
Sinds de Russische invasie van Oekraïne in februari 2022 is de structuur van de Russische automarkt radicaal veranderd. Weg zijn de Europese, Amerikaanse, Japanse en Koreaanse merken, die destijds het leeuwendeel van de Russische taart voor hun rekening namen. Ze hebben allemaal het land verlaten, omwille van de internationale sancties tegen de regering van Vladimir Poetin. Sindsdien is de markt overgeleverd aan Chinese merken, die goed zijn voor 92% van de Russische auto-import in 2023, vergeleken met slechts 10% in 2021! Ondanks dit alles staat één fabrikant, 100% Russisch, nog steeds op de eerste plaats: Lada.
Lada lanceert twee nieuwe modellen
De toonaangevende Russische autofabrikant, verkocht door Renault voor een symbolische roebel in 2022, zag zijn verkoop vorig jaar met 88% stijgen, ook al zijn de modellen verouderd en meestal gebaseerd op oude Renault-technologieën. Toch gaat de fabrikant vooruit en presenteert vandaag twee nieuwe modellen, de eerste sinds het bedrijf de Franse groep heeft verlaten! De Lada e-Niva Travel is het eerste 100% elektrische model van het merk, maar is gebaseerd op de Chevrolet/Lada Niva die al sinds 1998 op de markt is. Niets wereldschokkends dus. Het echte nieuws komt van de Lada Iskra, een B-segment hatchback gebaseerd op het CMF-B LS-platform van Renault (Dacia Logan, Dacia Sandero, Dacia Jogger). Hij vervangt de verouderde Granta (2011) en is alleen verkrijgbaar met 89 of 106 pk benzinemotoren, twee zeer oude motoren met simplistische technologieën.
Zal het genoeg zijn om de Chinese invasie te weerstaan?
"We redden het prima zonder jullie": dat is min of meer wat je tussen de regels van deze aankondigingen door kunt lezen, als een knipoog van Lada naar Renault, en van Rusland naar het Westen. Maar nieuw of niet, deze 'nieuwe' Lada is nog steeds erg afhankelijk van Franse technologie. Het is niet zeker dat het alleen genoeg zal zijn om Lada aan de leiding te houden en de ambities van China in het grootste land ter wereld te dwarsbomen.