Smart laat de "volledig elektrische" strategie varen
De kleine tweezitter waarmee het merk groot werd, is verleden tijd. Hoewel Smart beweert aan een vervanger te werken, richt het zich nu op elektrische crossovers van meer dan 4 meter en met meer dan 200 pk. Maar met een concept dat ver afstaat van wat we van Smart kennen, de grote concurrentie in dit segment, en een algemene afname in populariteit van elektrische voertuigen (tenminste in Europa), kan men moeilijk spreken van een groot succes. Daarom heeft de fabrikant besloten zijn strategie aan te passen.
Hybride
Voor het volgende model, de SUV #5, dat medio 2025 in Europa verwacht wordt en nog groter en minder “Smart” is, zal het merk zowel een elektrische als een plug-in hybride versie aanbieden. „Het is belangrijk om in te spelen op de steeds diversere wensen van klanten. Smart kan op dit moment geen enkele technologie voor de toekomst uitsluiten,” aldus Smart. Over de hybride aandrijflijn, die waarschijnlijk afkomstig is van Geely (het Chinese moederbedrijf dat samen met Mercedes-Benz eigenaar is van Smart), kan alleen worden gespeculeerd. Hoewel bevestigd is dat de plug-in hybride #5 in China verkocht zal worden – een teken dat het merk het daar ook moeilijk heeft – is er voor Europa nog niets bevestigd. Gezien de verwachte verkoopcijfers van elektrische voertuigen in 2024, lijken er echter weinig twijfels te bestaan.