Smart vraagt om hulp
Het merk Smart, nu in co-ouderschap bij Mercedes en de Chinese groep Geely (Volvo, Polestar, Lynk&Co, Zeekr, Lotus...) stuurde zijn eerstgeborene, ForTwo, een maand geleden met pensioen. Prijken nog in de catalogus: de crossovers #1 en #3 die weinig te maken hebben met het imago van Smart als stadsauto. Maar de fabrikant heeft altijd de intentie gehad om een nieuwe generatie van zijn stadsauto aan te bieden, nog steeds met twee zitplaatsen, nog steeds minder dan drie meter lang en natuurlijk elektrisch. Er is echter geen sprake meer van om het uitgaande platform te gebruiken, dat destijds door Mercedes en Renault (voor de Twingo) is ontwikkeld. Maar het ontwikkelen van een nieuw platform is erg duur.
Veiligheid, rijhulp, autonomie
Na gesprekken met Mercedes en Renault, maar ook met andere Chinese merken, "zijn we twee maanden geleden begonnen met het werken aan ons eigen speciale platform", zegt Dirk Adelmann, CEO van Smart Europe. "We willen vier of vijf sterren halen in Euro NCAP, evenveel rijhulp bieden als in de #1 en #3, en een fatsoenlijke actieradius bieden.” Feit is dus dat we vanaf nul moeten beginnen, en Geely wil niet lanceren zonder een partner die de last van zo'n ontwikkeling kan delen. Zonder deze partner komt er geen nieuwe generatie van wat een van de meest verstandige elektrische stadsauto's op de markt was en die de verkoop van het merk bleef domineren. Als je iemand kent die een paar miljard te investeren heeft, zou Smart graag zijn contactgegevens ontvangen.