Stellantis: vijf jaar uitstel voor dieselmotoren

Terwijl net een collectieve rechtszaak is aangespannen door bijna 900 klagers tegen Stellantis, die het bedrijf beschuldigen van problemen met de betrouwbaarheid van de 1.2L PureTech-benzinemotor, kondigt de groep vandaag aan dat hij de levensduur van twee van zijn dieselmotoren wil verlengen. Dit lijkt ongetwijfeld een poging om het imago op te poetsen. De betreffende motoren, de 1.5L BlueHDi (voor personenwagens) en de 2.2L Multijet (voor bedrijfsvoertuigen), zullen tot 2030 in productie blijven, terwijl ze oorspronkelijk dit jaar zouden verdwijnen.
Dieselmodellen tot 2030
Met deze strategie hoopt Stellantis in te spelen op een energiebron die steeds vaker door autofabrikanten wordt gemeden: Ford en Volvo bieden geen dieselmotoren meer aan, Renault nog nauwelijks (alleen op de Clio en Kangoo), en ook de Japanse merken hebben zich grotendeels teruggetrokken uit deze markt. Alleen premiummerken blijven nog inzetten op diesel. De Peugeot 308, DS 7 en Citroën C5 Aircross – enkele van de laatste dieselmodellen binnen de groep – zullen dus nog enige tijd verkrijgbaar blijven! Het goede nieuws is dat beide motoren ook betrouwbaarder worden gemaakt (de 1.5L BlueHDi wordt bekritiseerd vanwege problemen met de distributieketting) om te voldoen aan de toekomstige Euro 7-norm, die in 2026 van kracht wordt. Diesel heeft dus nog niet helemaal afgedaan.