Stellantis keert terug naar de autolobby
De logica van Carlos Tavares bij het leiden van Stellantis is niet altijd even duidelijk geweest. Zo uitte hij openlijk zijn twijfels over het Europese besluit om uitsluitend batterij-elektrische auto’s te promoten, maar vroeg hij de instellingen nooit officieel om heroverweging. Dit speelde deels mee in zijn beslissing om Stellantis uit de ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles) terug te trekken, toen de vereniging zich verzette tegen de nieuwe emissienormen voor 2025.
Terugkeer van een zwaargewicht
Enkele dagen na het vertrek van Tavares heeft Stellantis opnieuw het lidmaatschap van de ACEA aangevraagd, nu onder leiding van Renault-CEO Luca de Meo. Het is vrijwel zeker dat deze aanvraag snel wordt goedgekeurd, aangezien Stellantis de op één na grootste autogroep in Europa is, na Volkswagen. Met de omvang van Stellantis’ verkoop én het aantal (bedreigde) banen dat het bedrijf in de EU vertegenwoordigt, zal de terugkeer de ACEA meer gewicht geven in de onderhandelingen met Europese instellingen. Of dit wordt bevestigd, weten we waarschijnlijk snel, aangezien de versoepeling van de emissienormen voor 2025 – of uitstel van de boetes voor merken die de doelen niet halen – nog steeds een prangend discussiepunt is.