Tarieven: Chinese autofabrikanten slaan terug!
Na de aankondiging van de Europese Unie om extra tarieven tot 38,1% op bepaalde elektrische auto's geproduceerd in China te heffen, hebben Chinese autofabrikanten gereageerd met het voorstel om 25% belasting door te voeren op Europese auto's met motoren van meer dan 2,5 liter. Dit voorstel kwam na een bijeenkomst achter gesloten deuren georganiseerd door het Chinese ministerie van Handel, waar zwaargewichten uit de auto-industrie van het land, zoals SAIC en BYD, samenkwamen met vertegenwoordigers van Europese merken.
Vooruitzichten voor discussie
Fabrikanten van het oude continent, met name Duitsland, zouden wel eens hard getroffen kunnen worden, omdat ze in 2023 al zo'n 195.000 voertuigen hebben geëxporteerd die mogelijk getroffen worden. Het eerste kwartaal van 2024 laat een daling van 12% zien, wat waarschijnlijk van relatief belang is. Maar voor auto's uit het topsegment met hoge winstmarges komt dit al neer op 1,2 miljard dollar aan onderhevige voertuigen in slechts drie maanden tijd. De gesprekken tussen China en de EU zullen de komende maanden dan ook waarschijnlijk intensiever worden in een poging om een nieuwe escalatie in tarieven te voorkomen.