Tesla niet langer het meest waardevolle automerk
Elk jaar stellen verschillende financiële instellingen lijsten op van de sterkste merken ter wereld. Naast commerciële prestaties spelen ook innovatie, milieu-impact en publieke perceptie een rol. Volgens deze ranglijsten, die alle economische sectoren omvatten, blijven de sterkste merken ter wereld Apple, Microsoft en Google, met respectievelijke waarderingen van 574, 461 en 413 miljard dollar. De eerste autofabrikant komt pas op de 18e plaats.
Toyota aan kop
Jarenlang bestond de top drie (in willekeurige volgorde) uit Toyota, Mercedes en BMW. In 2022 kwam Tesla erbij en stond het zelfs bovenaan in 2023 en 2024. Maar in 2025 is Tesla teruggevallen. De waarde van het merk daalde met 26% in een jaar, van 58,3 naar 43 miljard dollar. In 2023 was dat nog 66,2 miljard. De sterkste automerken zijn nu Toyota, Mercedes en Hyundai. Wat verklaart deze daling? Zoals eerder vermeld, zijn er meerdere redenen, maar twee springen eruit: de veroudering van het modellenaanbod en vooral de controversiële persoonlijkheid van Elon Musk. Zijn onvoorspelbare gedrag en politieke betrokkenheid stuiten wereldwijd op afwijzing. Moet er een verandering in het leiderschap worden verwacht? Dat lijkt onwaarschijnlijk, aangezien Musk’s persoonlijke vermogen blijft groeien.