Tesla’s verkopen dalen, voor het eerst in meer dan 10 jaar
Dit is een balans waar de baas van het merk waarschijnlijk van schrikt. Voor het eerst, na ongeveer 10 jaar van continue groei, wijst de verkoopgrafiek van Tesla naar beneden, ondanks een recordbrekend derde kwartaal in 2024. Dit laatste is deels te danken aan de Chinese markt, waar klanten zich haastten naar elektrische auto’s in afwachting van het einde van een aankooppremiebeleid. In totaal leverde Tesla dus 1.789.226 voertuigen in 2024, terwijl het doel was om ruim boven de 1,8 miljoen uit te komen.
Verouderd gamma
Verklaring? Hoewel een deel van dit resultaat redelijkerwijs kan worden toegeschreven aan de persoonlijkheid van Elon Musk, die een ware schrik is geworden voor het typische klantenbestand van het merk, wordt de belangrijkste reden geleverd door de cijfers. Van de 1,79 miljoen leveringen betreft 1,77 miljoen de Model 3 en Y, de rest wordt verdeeld over het Model S, Model X en de problematische Cybertruck. Er is dus dringend behoefte aan vernieuwing van de twee oudste modellen in het gamma (13 jaar voor de S, 10 jaar voor de X), en ook aan iets nieuws. Dit zou in 2025 moeten gebeuren, aangezien er eindelijk sprake is van een model van $30.000, waarover nog veel onduidelijkheid bestaat. We wachten ook op de bijgewerkte versie van de Model Y, met de codenaam ‘Juniper’. Toch rijst de vraag, gezien dit jaarlijkse resultaat, waar de 20% groei vandaan zal komen die Musk voor 2025 heeft aangekondigd.