Toekomstige Audi’s worden duurder

1mnd geleden Laurent Zilli

Audi wil zijn commerciële strategie herzien en zich herpositioneren op de hogere segmenten. Het doel: minder auto’s verkopen, maar ze wel duurder maken.

Audi is een bescheiden outsider op de premium automarkt en wordt elk jaar verder ingehaald door zijn concurrenten. In 2024 daalde de wereldwijde verkoop met 11,8% tot 1,67 miljoen eenheden, terwijl BMW en Mercedes respectievelijk 2,45 miljoen (-4%) en 2,39 miljoen (-4%) auto’s verkochten in dezelfde periode. Dit blijft een respectabel cijfer en veel hoger dan dat van Lexus (851.200 auto’s, +3,3%) of bijvoorbeeld DS Automobiles (waarvan de verkoopcijfers voor 2024 nog niet bekend zijn), maar het baart Audi zorgen. Daarom overweegt het merk om zijn strategie te herzien en zich volledig anders te positioneren.

Meer winst maken met minder verkoop  

In een interview met het Britse Auto Express verklaarde de nieuwe directeur van Audi UK, Jose Miguel Aparicio, dat hij “[een] stap vooruit wil zetten in premium, door het prestige, de aantrekkelijkheid en de perceptie van het merk te verhogen en meer aandacht te besteden aan de kwaliteit van de verkoop in plaats van aan de kwantiteit.” Met andere woorden: Audi wil niet langer de volumestrijd aangaan, maar meer geld verdienen per verkochte auto. En er is maar één manier om dat te bereiken: “Dat betekent een aanzienlijke prijsverhoging,” voegde hij eraan toe. Dit is precies de strategie die Ferrari vorig jaar volgde: het merk verkocht 89 auto’s minder dan in 2023, maar verhoogde zijn winst met 21%! Voor Audi blijft deze aanpak echter riskant, want binnen de Volkswagen-groep is de plaats van luxe en ultraluxe al ingenomen door Porsche en Bentley...

Tags: Insoliet Audi

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren