Toekomstige elektrische Mini's zwaar overbelast
In samenwerking met Great Wall begon BMW eind vorig jaar met de productie van de elektrische modellen Cooper en Aceman, kort nadat het Europese onderzoek was gestart. Volgens de voorlopige plannen van de Europese Unie zou voor elektrische Mini's die in China worden geproduceerd een maximumtarief van 38,1% kunnen gelden. Deze maatregel vloeit voort uit het feit dat de Chinees-Duitse joint venture niet in staat was/wilde zijn om de Europese Commissie de detailinfo te verstrekken die nodig was om als meewerkend aan dit onderzoek te worden beschouwd, en om te kunnen profiteren van gunstige tarieven tussen 17,4% en 21%.
Oplossing op lange termijn
Als gevolg hiervan zou het opleggen van een tarief van 38,1% de verkoop van elektrische Mini-auto's in Europa ernstig kunnen belemmeren, in een tijd waarin BMW afhankelijk is van deze verkoop om de steeds strengere CO2-emissiereductiedoelstellingen te halen. Deze tarieven zouden echter tijdelijk kunnen zijn. BMW is van plan om tegen 2026 de productie van de elektrische Cooper en Aceman modellen te verplaatsen naar de fabriek in Oxford in Engeland, na een investering van 600 miljoen pond (750 miljoen dollar).