Toyota legt de laatste hand aan een krachtige nieuwe benzinemotor
De Japanse fabrikant blijft een van de meest fervente voorstanders van een 'multi-energie'-toekomst voor de auto en gaat daarom door met het ontwikkelen van nieuwe ultra-efficiënte aandrijflijnen. De jongste conceptuel worp van het bedrijf heeft niet bepaald de efficiëntie in lijn met de milieuvriendelijke opvatting van het woord. Toyota legt naar verluidt de laatste hand aan een nieuwe 2 liter-viercilindermotor die tot 600 pk kan ontwikkelen, zonder elektrische ondersteuning. Merk op dat dit een competitieversie zou zijn van de motor die bij 'normaal' gebruik nog steeds maximaal 400 pk zou leveren.
Middenmotor
Volgens de Japanse media die deze gegevens publiceerden, is er nog interessantere informatie: de motor in kwestie wordt al overwogen voor een nieuwe MR, met andere woorden een sportwagen met een centrale middenmotor en vierwielaandrijving. Helaas zou zo’n model in erg beperkte aantallen worden geproduceerd en strikt voorbehouden blijven aan Japan. De motor zou wel een internationale carrière krijgen, want Toyota zegt dat hij aan alle emissienormen van de verschillende markten kan voldoen en ook klaar is voor CO2-neutrale synthetische brandstoffen. Tot slot zit er ook een 1,5 liter-driecilinder van dezelfde familie in de pijplijn. Kortom, Toyota's toekomst is nog niet 100% elektrisch.