Toyota werkt aan een gloednieuwe multi-energiemotor
Hoewel Toyota van een anti-elektrische houding wordt beschuldigd en lobbyt om de energietransitie te vertragen, blijft het bedrijf gewoon trouw aan zijn overtuiging dat koolstofneutraliteit alleen kan worden bereikt door meerdere onderzoekswegen te volgen. Naast elektriciteit zet Toyota daarom ook in op al dan niet oplaadbare hybrides, interne verbranding en waterstof. En ook hier is er niet slechts één weg. Naast de brandstofcel verkent Toyota ook waterstof als thermische brandstof, en doet dat 'op de harde manier', in een Corolla met een 1,6 liter-motor, die meedoet aan een Japans koerskampioenschap. En het is precies deze auto die de ingenieurs in staat heeft gesteld om een doorbraak te bereiken.
Voor 2030
Omdat waterstof sneller en heter verbrandt dan benzine, moesten de verantwoordelijke ingenieurs voor het competitieprogramma grote uitdagingen overwinnen op het gebied van thermisch management van de motor. De lessen die ze hebben geleerd, zullen binnenkort van nut zijn voor het grote publiek, omdat ze perfect overdraagbaar zijn op motoren voor de massamarkt. In dit geval verschijnen er binnenkort nieuwe 1,5 liter en 2,0 liter-motoren, met of zonder turbo, bij Toyota. Deze motoren zijn 10 tot 20% compacter, krachtiger en des te zuiniger omdat ze zijn ontworpen voor de combinatie met hybride systemen. Bovendien zullen deze motoren kunnen lopen op conventionele benzine, CO2-neutrale synthetische brandstoffen, waterstof en zelfs biodiesel. Wanneer? Ten laatste tegen 2030, wanneer de Euro 7-normen van kracht worden.