Uitstel voor de Alpine Alpenglow Hy4
De Franse autofabrikant kondigde het al in april aan: het rijdende prototype Alpenglow, een hypercar aangedreven door een waterstofmotor, zou op 11 en 12 mei tijdens de 6 uur van Spa zijn eerste publieke rondjes over het circuit maken. Het weer was schitterend en het publiek was in groten getale aanwezig (bijna 90.000 toeschouwers, een record voor een WEC-race buiten Le Mans), maar de technologie niet. De Alpenglow Hy4 kon de baan niet op, niet door een motorstoring, maar door een elektronisch probleem.
Game over
Velen zien de 6 uren van Spa als een 'generale repetitie' voor de 24 uren van Le Mans. Hopelijk geldt dat ook voor de Alpine, want de allereerste publieke demonstratie is normaal gesproken verschoven naar ’s werelds grootste race. Voor een nog groter publiek zal hij zijn viercilindermotor op waterstof laten horen, een 2.0 turbo afgeleid van een bestaand blok, die hier 340 pk ontwikkelt. Alpine wijst erop dat deze motor slechts de eerste stap is, de volgende is een speciaal voor waterstof ontwikkelde V6. Deze motor zal later worden gepresenteerd in een tweede prototype. Maar laat ons eerst afwachten en hem in actie bezig zien.