Uitstootnormen 2025: de druk op Europa neemt toe
Enkele dagen geleden reikte Ursula von der Leyen, herkozen als voorzitter van de Europese Commissie, de hand naar de auto-industrie, die ze beschrijft als "een trots van Europa, waarop miljoenen banen afhankelijk zijn". Ze kondigde de opening aan van een "strategische dialoog" om ervoor te zorgen dat de toekomst van de auto-industrie in Europa wordt vormgegeven. De dialoog zal gaan over het stimuleren van innovatie op het gebied van AI en autonoom rijden, het voortzetten van de koolstofreductie door een technologisch open benadering (!), het vereenvoudigen en moderniseren van het regelgevend kader, enzovoort. De start van deze dialoog is gepland voor 2025.
Urgent!
Dit alles is zeer positief, maar voor de auto-industrie is er iets veel urgenter: de uitstootnormen van 2025 en de ongeveer 15 miljard aan boetes die de fabrikanten gezamenlijk riskeren. Daarom roepen de ACEA (de vereniging van fabrikanten) en sommige producerende landen, waaronder Duitsland, Italië, Tsjechië en sinds kort ook Frankrijk, Europa op om VOOR het einde van 2024 beslissingen te nemen, zodat men het volgende jaar met een duidelijk kader kan beginnen. De druk wordt steeds groter, maar het is twijfelachtig of de instelling zo reactief zal zijn, aangezien eind 2024 over 7 dagen is. In deze context zou het Autosalon van Brussel, dat vanaf 10 januari 2025 plaatsvindt, een sleutelmoment kunnen zijn voor de auto-industrie.