VERGELIJKENDE TEST : De Nissan Qashqai tegenover drie hybride rivalen Kia Sportage, Renault Austral & Toyota Corolla Cross

1w geleden

Dankzij een vrij radicale esthetische update heeft de Nissan Qashqai zijn hybride systeem, dat op een unieke manier werkt, opnieuw onder de aandacht gebracht. Het was een goed moment om de auto nog eens te testen en vergelijken met zijn grootste concurrenten, want de Europese markt geeft duidelijk aan dat volledig elektrisch rijden nog niet aanslaat. De interesse van het publiek ligt nu vooral bij hybrides, zoals de stijgende verkoopcijfers laten zien.

Daarom hebben we de Nissan opnieuw getest en besloten hem te vergelijken met de meest opvallende compacte full-hybride SUV's op de markt, de zogenaamde "zelfladende" hybrides (dus geen PHEV): de Renault Austral, Kia Sportage en de Toyota Corolla Cross. We zetten de modellen die we naast elkaar zetten eerst eens op een rij.

Verschillende stijlen

Qua uiterlijk heeft elke SUV een eigen persoonlijkheid. Misschien verwacht je dat, maar sommige modellen slagen er nauwelijks in om op te vallen. De Toyota Corolla Cross blijft trouw aan de sobere en functionele lijnen van het merk, zonder spectaculaire vormgeving. De eenvoudige grille en langgerekte koplampen geven de auto een robuuste en ingetogen uitstraling. Dat is een pragmatische keuze die een breed publiek moet aanspreken, zonder echte stijluitdagingen maar ook zonder de volledige anonimiteit die het merk vroeger kenmerkte.

De Renault Austral toont meer karakter, met een combinatie van elegantie en soberheid. De proporties zijn goed in balans en het ontwerp is gespierder dan dat van de concurrenten. Terloops: enkele dagen na deze vergelijking onthulde Renault een nieuwe look voor de Austral, die binnenkort de stijlkenmerken van de nieuwe Scénic en Symbioz zal overnemen. Een duidelijke verjonging dus.
De Kia Sportage valt meteen op. Met zijn hoekige koplampen en boemerangvormige dagrijlichten onderscheidt hij zich meteen van veel andere modellen. De lijnen zijn erg gedetailleerd, hoewel de achterkant wat traditioneler is. Kia heeft duidelijk gekozen voor een ontwerp dat best avontuurlijk is, al kan dat voor sommigen misschien te ver gaan: je houdt ervan of niet, maar de Sportage laat niemand onverschillig.
De nieuwe Nissan Qashqai verraste ons. Design is natuurlijk een subjectief gegeven, en onze mening is uiteraard ook maar een mening. Maar het vorige model was toch wel eerder onopvallend. Tot deze update kwam. De scherpe lijnen van de voorkant en de grote V-vormige grille geven de auto een uitgesproken identiteit. De ontwerpers hebben een voertuig gecreëerd dat opvalt en direct herkenbaar is. Dat was de juiste keuze en gaf ons de aanleiding om deze vergelijking te maken. Laten we nu binnenin de Nissan kijken.

Van creatief tot alledaags

Het interieur van de Nissan Qashqai is ruim en goed doordacht, zoals meteen opvalt. Er is ook een koffer met een inhoud van 479 liter. De gebruikte materialen en afwerking zijn van goede kwaliteit en hoewel het interieur vrij conventioneel is, oogt het toch wel best modern en aangenaam. Het digitale dashboard is goed leesbaar en de algemene ergonomie vrijwel perfect. Dat geldt evenzeer voor het infotainmentsysteem dat evenwel iets minder geavanceerd is dan sommige andere in deze vergelijkende test, maar het kan wel uitpakken met een duidelijke en efficiënte interface, inclusief Apple CarPlay en Android Auto. Alles is ontworpen om er heel snel mee uit de voeten te kunnen.

De Renault Austral heeft een nog luxueuzere en meer hightech-uitstraling. In het interieur zien we alleen maar materialen die bijna premium zijn, maar ook comfortabele en zachte stoelen, ook achteraan, en natuurlijk een koffer van 500 liter. Maar er is ook en vooral die zeer opvallende manier waarop de digitale schermen zijn opgesteld: in een L-vorm met het centrale scherm dat verticaal is opgesteld. Het geheel vloeit heel harmonieus in elkaar, tot een soort unieke en platte module. Renault spande zich hard in om het allemaal zo intuïtief ogelijk te maken, en dat is gelukt. Het systeem gebruikt Google Automotive, waardoor functies zoals Google Assistant en Waze beschikbaar zijn, en stoelt op een store waarin ondertussen al meer dan dertig apps zitten.

De Kia Sportage oogt als de meest futuristische van de hier opgevoerde modellen, dankzij een groot gebogen scherm dat het dashboard domineert. De uitrusting is zeer volledig, met onder andere een geluidssysteem met verschillende geluidsprofielen en dodehoekcamera's die op het dashboard worden weergegeven zodra je de richtingsaanwijzer gebruikt. Maar ook een aanraakschuifbalk om zowel de audio als de klimaatregeling aan te sturen. Het interieur is van goede kwaliteit en ruim, daarop valt niets aan te merken. Wel nog een speciale vermelding voor de zeer ruime koffer van 587 liter, een van de grootste in zijn segment.

Tot slot is er de Toyota Corolla Cross. Die lijkt wat achter te blijven op de concurrentie als het op moderniteit aankomt. Het interieur is functioneel en strak, heel zuiver ook, met goede materialen en een uitstekende ergonomie zoals we die vroeger gewoon waren. De zitplaatsen achterin zijn heel ruim en het multimediasysteem doet precies wat je ervan verlangt. De koffer is met zijn inhoud van 440 liter wel de kleinste van de groep, hoewel de Toyota niet de compactste is van de vier. Het interieur oogt ook at te basic. Op zich is dat geen probleem op voorwaarde dat het niet aanvoelt alsof er echt te weinig moeite is ondernomen.

Iedereen zijn hybride-systeem

En zo komen we tot de belangrijkste reden voor deze vergelijkende test: hoe houdt het zeer originele systeem van Nissan stand tegenover de andere, die ondanks wezenlijke verschillen een vergelijkbaar basisconcept gebruiken? Dit basisconcept is als volgt: een verbrandingsmotor, een versnellingsbak en een elektrische motor, die allemaal "in lijn" zijn geïnstalleerd tot aan de aangedreven wielen. De elektronische besturing beslist of de auto vooruitgaat op benzine, elektriciteit, of beide tegelijkertijd. Maar in tegenstelling tot de concurrenten ligt de nadruk bij Nissan op de elektrische motor, die altijd de wielen aandrijft. Daar komen we op terug.
Wat de klassieke systemen van Toyota, Kia en Renault van elkaar onderscheidt, is de versnellingsbak. De Toyota Corolla Cross gebruikt bijvoorbeeld een 2-liter benzinemotor en een elektromotor met een gecombineerd vermogen van 140 pk in het model van deze test (ook beschikbaar met 197 pk). Het specifieke kenmerk van deze aandrijflijn is de zogenaamde e-CVT-transmissie. Simpel gezegd zijn de versnellingsbak en de elektromotor een "alles-in-één" geheel. De Toyota heeft dus niet echt een CVT-versnellingsbak zoals vaak wordt gezegd, maar het effect is hetzelfde.
Met een 1.6 turbo benzinemotor levert het hybride systeem van de Kia Sportage in totaal maar liefst 230 pk. En de Koreaan is het meest klassiek in zijn keuze voor de versnellingsbak, aangezien hij een "eenvoudige" automatische 6-versnellingsbak gebruikt.
“Eenvoudig” is wat je de Renault Austral in dit geval niet kan noemen. Want om zijn turbobenzinemotor van 1.2 liter en zijn elektromotor, met een gecombineerd vermogen van 200 pk, aan te vullen, kiest hij voor een "multimode" versnellingsbak van eigen makelij. Met de versnellingen die zijn toegewezen aan de benzinemotor, de elektromotor en het hybride functioneren, zijn er 15 "combinaties" mogelijk. Zelfs wij hebben het opgegeven om het te begrijpen…
En de Nissan Qashqai e-Power, hoe zit het daarmee? Zoals we al zeiden, is hij anders. Want hier drijft de 1.5 benzinemotor met 158 pk de wielen nooit rechtstreeks aan. Hij dient uitsluitend om de batterij op te laden, die de elektrische motor van 190 pk voedt. Uiteindelijk is het een beetje zoals een elektrische auto die is uitgerust met een verlengstuk voor de actieradius. Het verschil is dat je in dat laatste geval een grote oplaadbare batterij hebt en een kleine noodtank voor de "reserve" motor. Hier is de batterij kleiner en is de tank vrijwel klassiek. Is dit recept van Nissan een echt voordeel, of is het verschil te verwaarlozen? Laten we dat eens bekijken.

Het EV-gevoel

Om dat te weten, moeten we eerst onze herinneringen opfrissen door achter het stuur van de andere modellen te stappen. Op de weg geeft de Toyota Corolla Cross de voorkeur aan comfort en een soepele rijervaring. Dat is duidelijk de reden waarom zijn hybride systeem is geoptimaliseerd, vooral in de stad. En hoewel alles bij hogere snelheden goed gaat wanneer de benzinemotor meedoet, komt men steeds weer terug op hetzelfde punt dat aan Toyota-hybrides wordt verweten zodra je dynamisch gaat rijden: het koffiemolen-gevoel en de doordringende geluiden van de motor, wat niet meteen een verleidelijk effect heeft.
De Kia Sportage profiteert van zijn aanzienlijk hogere vermogen om zich te positioneren als de snelste van deze selectie. We kunnen ook zijn uitstekende wegligging en degelijke comfort waarderen, evenals een klassieke versnellingsbak die over het algemeen goed begrijpt wat er van hem gevraagd wordt en daarnaast de irritante mechanische geluiden vermijdt. De Kia mist echter als enige dat "kleine extraatje": een echte rijbeleving, een persoonlijkheid, iets dat het rijden een echt plezier maakt, althans voor de bestuurders die daar belangstelling voor hebben.
Dat kleine extraatje heeft de Renault Austral wel. Zijn chassis toont nog maar eens aan dat de ingenieurs van het Franse merk uitstekende onderstellen kunnen maken, met een perfecte mix van wegligging en comfort. Helaas wordt dit zeer goede chassis, net als bij Toyota, niet meteen beter gemaakt door een versnellingsbak die niet altijd aan de verwachtingen voldoet. De mechaniek is duidelijk te complex en mist reactiesnelheid wanneer je sportief wil gaan rijden, zodat je nooit echt van het uitstekende chassis kan genieten. Dat verlangen om wat sportiever te rijden verdwijnt dan ook snel achter het stuur van de Austral. Anderzijds: als je het niet te veel forceert, dan is deze versnellingsbak een garantie voor zachtheid en soepelheid bij een rustige rijstijl.
Ook het chassis van de Nissan Qashqai e-Power heeft dat kleine extraatje, met name een aangename mate van stevigheid. Wat betreft de werking, heb je inderdaad het gevoel een elektrische auto te besturen, en wanneer de elektrische aandrijving niet meer genoeg is en de benzinemotor komt helpen om elektriciteit te produceren, merk je daar nauwelijks iets van. Zelfs bij sportief rijden is het blok van de benzinemotor weliswaar meer aanwezig (de energiebehoefte is dan hoger), maar dankzij de uitstekende geluidsisolatie en het feit dat deze motor niet zo hard hoeft te werken als wanneer hij echt de wielen zou aandrijven, blijft het akoestisch comfort uitstekend, duidelijk de beste van de vier modellen in deze test.

OM TE ONTHOUDEN

Het doel van deze vergelijking was dus om de hybride technologie van Nissan te contrasteren met de meer klassieke technologieën van de concurrentie, met als achtergrond de vraag: wat zijn de voordelen? Na deze test is het heel duidelijk dat het grote voordeel van het e-Power-systeem de rijervaring is. Onder alle omstandigheden is het reactief, soepel en vooral altijd perfect discreet. Men zou de meer klassieke kant van de Kia kunnen verkiezen, met zijn echte automatische versnellingsbak, maar dat komt met een hoge prijs aan de pomp, met een verbruik dat ver boven dat van zijn concurrenten ligt. In het dagelijks leven houdt de Qashqai dus de belofte van zijn technische specificaties en behoort hij tot de beste in zijn klasse, met bovendien een gevoel voor discretie...

De Kia Sportage HEV in cijfers

Motor: 1.598cc ; benzine ; hybride ; 210 pk ; 350 Nm  
Aandrijving: voorwiel  
Versnellingsbak: 6, automaat
Afmetingen (L/B/H in mm): 4.515 / 1.865 / 1.650  
Leeggewicht (kg): 1.649  
Kofferinhoud (l): 587 tot 1.776 (5 zitplaatsen)  
Tankinhoud (l): 52  
0 tot 100 km/u (sec): 8,4  
Top (km/u): 186  
Norm WLTP: 5,7 l/100 km  
CO2 WLTP: 128 g/km  
Instapprijs: 42.690 euro

De Renault Austral E-Tech Hybrid in cijfers

Motor: 1.199cc ; benzine ; hybride ; 200 pk ; 205 Nm
Aandrijving: voorwiel
Versnellingsbak: automaat meerdere standen  
Afmetingen (L/B/H in mm): 4.510 / 2.083 / 1.621  
Leeggewicht (kg): 1.592
Kofferinhoud (l): 487 tot 1.525  
Tankinhoud (l): 55  
0 tot 100 km/u (sec): 8,4  
Top (km/u): 175  
Norm WLTP: 4,5 l/100 km  
CO2-uitstoot WLTP: 101 g/km  
Instapprijs: 36.800 euro

De Toyota Corolla Cross in cijfers

Motor: 1.798cc ; benzine ; hybride ; 140 pk ; 142 Nm  
Aandrijving: voorwiel
Versnellingsbak: 10, automaat
Afmetingen (L/B/H in mm): 4.460 / 1.825 / 1.620  
Leeggewicht (kg): 1.450  
Kofferinhoud (l): 436 tot 1.359 (5 zitplaatsen)  
Tankinhoud (l): 36  
0 tot 100 km/u (sec): 9,9  
Top (km/u): 170  
Norm WLTP: 5,0 l/100 km  
CO2 WLTP: 114 g/km  
Instapprijs: 37.800 euro

De Nissan Qashqai e-Power in cijfers

Motor: 1.497cc ; benzine ; hybride ; 190 pk ; 250 Nm  
Aandrijving: voorwiel
Versnellingsbak: 1, automaat
Afmetingen (L/B/H in mm): 4.425 / 1.835 / 1.625  
Leeggewicht (kg): 1.612  
Kofferinhoud (l): 504 tot 1.593 (5 zitplaatsen)  
Tankinhoud (l): 55  
0 tot 100 km/u (sec): 7,9  
Top (km/u): 170  
Norm WLTP: 5,2 l/100 km  
CO2 WLTP: 117 g/km  
Instapprijs: 43.340 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in