VW en Rivian maken hun partnerschap officieel
Hoewel Rivian niet in Europa wordt verkocht, weet het Amerikaanse merk, dat naam maakte met zijn volledig elektrische SUV’s en pick-ups, regelmatig de aandacht te trekken. Maar een sterke reputatie komt niet zonder kosten. Rivian kampt met de typische financiële uitdagingen van een jonge fabrikant en wordt daarnaast getroffen door de crisis op de EV-markt.
Investeringen waren dringend nodig, en die kwamen vanuit Volkswagen. De Duitse gigant, zelf in een lastige situatie vanwege de trage terugverdientijd van zijn enorme elektrificatie-investeringen, ziet hierin een strategische kans. Dankzij de samenwerking kan VW zijn technologie verder ontwikkelen tegen aanzienlijk lagere kosten dan bij volledig nieuwe projecten, terwijl beide merken profiteren van gedeelde expertise.
Scout en R2
De eerste concrete resultaten van deze samenwerking laten niet lang op zich wachten. In de VS zal Volkswagen Rivians technologie inzetten om het merk Scout, waar we eerder over spraken, nieuw leven in te blazen. Rivian op zijn beurt krijgt toegang tot een VW-platform voor de ontwikkeling van een nieuwe compacte en betaalbare SUV, de R2.
En Europa? Dat blijft nog onduidelijk. Een platform van Rivians formaat zou echter ideaal kunnen zijn voor grote Audi-sedans of familiale zevenzitter-SUV’s. Hoe dan ook, lang hoeven we niet te wachten voordat er meer details bekend worden.