VW-groep herlanceert een merk uit vervlogen tijden
Vandaag, 25 november, is een bijzondere dag voor het Amerikaanse platteland: de nieuwe modellen van het iconische merk Scout zijn officieel onthuld. Scout, oorspronkelijk een robuuste SUV geproduceerd door International Harvester tussen 1960 en 1980, heeft een cultstatus in de Amerikaanse autowereld. VW verkreeg de rechten op de naam in 2021 na de overname van een vrachtwagenfabrikant en zag een unieke kans om deze legendarische naam, diep geworteld in het Amerikaanse collectieve geheugen, nieuw leven in te blazen.
Traveler en Terra
Scout keert terug met twee modellen: de SUV Traveler en de pick-up Terra. Beide hebben een herkenbare retrostijl die doet denken aan de originele Scout. Is het risicovol om een merk te herlanceren op de competitieve Amerikaanse markt? Niet echt, want deze modellen hebben weinig directe concurrentie; ze zijn volledig elektrisch en concurreren vooral met Rivian. Scout biedt echter een extra voordeel: een optionele range extender, een kleine verbrandingsmotor die fungeert als generator, waardoor de actieradius van 560 kilometer in EV-modus oploopt tot 800 kilometer. Voor ons aan deze kant van de oceaan is het misschien minder relevant, maar de wedergeboorte van een iconisch merk is altijd iets om te vieren. Veel succes, Scout!