Volkswagen en zijn herstelbare batterijen
Naarmate de overgang naar elektrische voertuigen versnelt, wordt de kwestie van te repareren batterijen een heet hangijzer. Volkswagen gaat er prat op dat zijn batterijen kunnen worden geopend en hersteld, wat een duurzaam alternatief biedt.
Waar te repareren?
Hoewel dit de geboekte technologische vooruitgang aantoont, zijn er nog steeds erg weinig reparatiecentra en blijft de beschikbaarheid van reserveonderdelen een probleem. Bovendien is er nog geen enkele aankondiging gedaan over de oprichting van deze centra in België. Dit duwt eigenaars van elektrische voertuigen in de onzekerheid over hoe ze hun batterijen moeten onderhouden. Voorlopig althans, want in Frankrijk zijn al 50 centra operationeel, met een doelstelling van meer dan 150 centra tegen eind 2026.
Aangezien accu's het zenuwcentrum van elektrische auto's vormen, houdt het steek om reparatiecentra voor accu's op te zetten. Accu's hebben een beperkte levensduur en de vervangingskosten liggen nog steeds te hoog voor autobezitters. Steeds meer steden stimuleren (of dwingen?) automobilisten om elektrisch te rijden omwille van het milieu, en fabrikanten moeten ook diensten aanbieden om bij te dragen aan de duurzame overgang.