Wat doet Ford met geofencing?
Geofencing maakt het mogelijk een zone af te bakenen waarbinnen voertuigen automatisch langzamer gaan rijden en de snelheidslimiet niet overschrijden. Concreet zullen de aangesloten voertuigen, zodra zij deze virtuele zone binnenrijden, automatisch worden beperkt. Automatisch terug sneller rijden wordt alleen mogelijk bij het verlaten van de zone. Bestuurder kunnen echter het systeem elk moment omzeilen volgens de fabrikant.
Ford wil deze technologie graag toepassen in stedelijke centra, met name waar de maximumsnelheid 30 km/u bedraagt zoals rond scholen, ziekenhuizen of drukke winkelgebieden.
In de stad Keulen, Duitsland, start Ford een 12 maanden durend testprogramma met de nieuwe elektrische bestelwagen E-Transit.
Op termijn zal het volgens de fabrikant zelfs mogelijk zijn dat bestuurders hun eigen geofencing-zones definiëren, met name op particuliere industrieterreinen, of dat zij dynamische grenzen definiëren, afhankelijk van het tijdstip van de dag of eventuele wegwerkzaamheden bijvoorbeeld.
Ford wijst erop dat snelheid een rol speelt bij 29% van de dodelijke verkeersongevallen waarbij voetgangers en fietsers in Europa betrokken zijn. De fabrikant voert ook een financieel voordeel op. Het systeem bespaart de automobilisten snelheidsboetes.