Wit is nog steeds de favoriete kleur van Europa
BASF, een van 's werelds grootste autolakfabrikanten, heeft zojuist zijn cijfers voor 2023 bekendgemaakt. Een jaar in lijn met het vorige, waarin wit opnieuw de voorkeurskleur is voor Europese automobilisten, met een goed derde van het marktaandeel. Daarna volgen grijs, wit en zilver (dat zich onderscheidt van grijs). Sommigen zouden kunnen zeggen dat het autolandschap steeds somberder wordt wat kleuren betreft, aangezien deze vier tinten alleen al meer dan 75% van de verkochte auto's in Europa vertegenwoordigen. Daarna komen blauw en rood, de enige 'echte' kleuren die min of meer overeind blijven, gevolgd door groen, oranje, beige en geel.
Winnend trio over de hele wereld
Deze trends zien we wereldwijd, waar wit wordt gebruikt op 36% van de auto's, vóór zwart (21%), grijs (15%) en zilver (9%). Wit lijkt echter af te nemen en verloor vorig jaar 3% van de markt aan zwart, dat met hetzelfde percentage toenam.
Ook hier is blauw de meest vertegenwoordigde kleur (8%), voor rood (4%) en groen (2%). Beige, bruin, oranje, geel en violet volgen met ongeveer 1% marktaandeel. Azië is de enige regio waar de diversiteit aan kleuren toeneemt. Europa is de regio in de wereld waar blauw verhoudingsgewijs het meest vertegenwoordigd is, terwijl rood het populairst is in Noord-Amerika. Zuid-Amerika heeft het hoogste aandeel achromatische kleuren (zwart, grijs, wit), evenals effectpigmenten die "diepte geven aan kleurenfamilies", volgens BASF.
De kip of het ei
Uiteindelijk zijn deze trends vrij logisch, aangezien wit, zwart en grijs meestal de 'vrije' kleuren zijn op veel modellen. Dit kan ook hun oververtegenwoordiging verklaren. De cijfers weerspiegelen ook de kleurenkaarten van autofabrikanten, waarin gekleurde tinten steeds zeldzamer worden ten gunste van grijstinten en wit in het bijzonder. Het valt nog te bezien of het aanbod de vraag beïnvloedt, of andersom.