Xiaomi verliest €8.200 per auto
In de eerste drie maanden verkocht de Chinese techgigant 27.307 exemplaren van zijn elektrische sedan SU7. Dit toont aan dat Xiaomi een veel sterkere start maakt dan veel andere nieuwe elektrische automerken, mede dankzij zijn goede reputatie in China. Hoewel het bedrijf volgens een rapport 252 miljoen dollar verlies leed, wat neerkomt op ongeveer 9.200 euro per auto, is dit in vergelijking met Fords verlies van 47.000 euro per auto in dezelfde periode, verrassend goed.
Geduld
War van ongerustheid heeft Xiaomi’s CEO aangegeven geduldig te willen bouwen aan een wereldspeler voor de automarkt. Maar alles op zijn tijd. De focus ligt nu op het versterken van de positie in China, met plannen om een grote SUV eerst daar te lanceren. De expansie naar andere markten wordt pas over drie jaar verwacht. Tegen die tijd hoopt het merk break-even te draaien, wat volgens analisten bij 300.000 verkochte auto's per jaar zou liggen. Xiaomi heeft als doel om tegen het einde van dit decennium een serieuze concurrent van Tesla te worden.