Yamaha geeft van jetje in Tokio

1j geleden Laurent Zilli

De fabrikant staat op de Japan Mobility Show met een reeks concepten die variëren van erg uitvoerbaar tot helemaal "sciencefiction".

Yamaha staat bij het grote publiek vooral bekend om zijn motoren en quads (en zelfs muziekinstrumenten), maar is in de eerste plaats een veelzijdig ingenieursbedrijf dat zijn vaardigheden regelmatig ten dienste stelt van de auto-industrie. Het bedrijf heeft zelfs een eigen auto laten bouwen. Als je niet bekend bent met de verbazingwekkende Yamaha OX99-11, raden we je aan wat onderzoek te doen op het web. Op de Tokyo Motor Show doet het merk het nog eens dunnetjes over, dit keer met een driewielige conceptcar, een soort futuristische visie op de Morgan Super 3. We weten niet wat voor aandrijflijn dit concept heeft, maar het meest interessante is dat het achterste aandrijfwiel ook richtinggevoelig is. Het kan in dezelfde richting draaien als de voorwielen of in de tegenovergestelde richting, afhankelijk van de snelheid en de behoefte aan stabiliteit of wendbaarheid. Vast kan ook "voor een meer organisch rijgevoel".

Yamaha op waterstof

Yamaha toont ook een versie van zijn buggy YXZ1000R aangepast om op waterstof te rijden. Nee, niet met een elektromotor die wordt aangedreven door een brandstofcel, maar met zijn 1 liter grote driecilinder die waterstof gebruikt als thermische brandstof. Tot slot zal het meest ongelooflijke object op de stand de Motoroid2 zijn, de tweede iteratie van een conceptmotor die enkele verbazingwekkende technologische wegen verkent. De achterwielophangingsarm kan bijvoorbeeld op verschillende assen oscilleren, de batterij die aan de onderkant van het frame is bevestigd kan worden verplaatst om de balans van de machine te beïnvloeden en de motorfiets heeft geen stuur maar wordt bestuurd door een technologie die, simpel gezegd, de intenties van de berijder begrijpt. Tot slot kan de fiets zichzelf in evenwicht houden en stapvoets naast de eigenaar rijden, zodat deze de fiets niet hoeft te duwen.

Oké, als je aandringt, in eerste instantie nemen we genoegen met het driewielerconcept. En nu jij!

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in