Zeldzame supersportwagen onder de hamer

2mnd geleden | Laurent Zilli

De Schuppan 962CR, bedoeld voor een zeer exclusieve productierun en met stratosferische prestaties voor zijn tijd, was in 1992 al een voorbode van de hypercars van vandaag.

En het woord 'hyperauto' mag je in dit geval opvatten in zijn breedste definitie, inclusief de enduranceklasse. Zoals de naam al doet vermoeden, is deze auto sterk geïnspireerd op de Porsche 962, die in 1987 de 24 uren van Le Mans won. De 962 is misschien niet de succesvolste Porsche uit de geschiedenis, maar hij heeft wel een onuitwisbare indruk nagelaten op sommige mensen. Bijvoorbeeld die van de Australische piloot Vern Schuppan, die in 1983 zelf Le Mans won met een Porsche 956. En in 1991 begon hij met het bouwen van een '962 voor op de weg'.

370 km/u

Met de financiële steun van een Japans bedrijf creëerde Schuppan een beest met een chassis volledig uit koolstof (zeldzaam in die tijd), waarin een echte racemotor van Porsche was gemonteerd, de 'Type 935', een 3,3 liter-motor met dubbele turbo en een flat six die meer dan 600 pk produceerde. Het koetswerk is een duidelijke verwijzing naar Porsche. De 962CR claimde een topsnelheid van 370 km/u, meer dan de Bugatti EB110, het superlatief op wielen in die tijd. Het idee was om vijftig auto's voor straatgebruik te produceren, plus een paar raceversies. Helaas liep het project vast door de Japanse economische crisis in 1992 en uiteindelijk werden er slechts twee wegversies gebouwd, plus twee prototypen en twee circuitversies. Het exemplaar op de foto wordt op 16 augustus geveild door Mecum, tijdens de Monterey Car Week. Er is geen schatting gegeven, maar onthou vooral dat hij in 1992 werd verkocht voor het equivalent van 3,5 miljoen euro vandaag.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in