Zijn Europese batterijen schoner dan Chinese?
Transport & Environment, de organisatie die dieselgate aan het licht bracht en daarom achter de omschakeling naar 100% elektrische auto's stond, heeft een analyse gepubliceerd die zich richt op de koolstofvoetafdruk van de productie van EV-batterijen, afhankelijk van waar ze worden gemaakt. Het is geen verrassing dat het onderzoek laat zien dat als batterijen voor Europese voertuigen in Europa zouden worden geproduceerd, ze gemakkelijk 37% minder CO2 zouden uitstoten, door gebruik te maken van energie die beschikbaar is op het oude continent. Sterker nog, als deze batterijen alleen met behulp van hernieuwbare energiebronnen zouden worden geproduceerd, zou de CO2-uitstoot met 62% afnemen, vergeleken met productie in China.
Ondersteuning nodig
Maar T&E waarschuwt dat niets van dit alles zal gebeuren zonder de steun van de verschillende Europese regeringen, om fabrikanten ervan te overtuigen fabrieken in de EU te bouwen, en niet elders. Op dit moment is 47% van de aangekondigde investeringen in nieuwe productielocaties tussen nu en 2030 vrijwel gegarandeerd. Meer dan de helft van deze investering moet nog worden veiliggesteld. Om dit te bereiken is de aanbeveling van T&E duidelijk: "Europa moet een einde maken aan de onzekerheid rond de uitfasering van fossiele brandstoffen, zodat fabrikanten er zeker van kunnen zijn dat er een markt is voor hun batterijen die op het continent worden gebouwd". Kortom, reken er maar niet op dat Transport & Environment zijn "elektrisch en niets anders"-dogma zal doorbreken.