Zo houdt Nissan je koel
Lichte auto = koele auto, donkere auto = warme auto. Je hebt waarschijnlijk al gemerkt dat er soms wilde temperatuurverschillen zijn in je auto, afhankelijk van de kleur van de carrosserie of bekleding. Dit is een natuurlijk fenomeen dat verband houdt met de ultraviolette stralen in zonlicht. Een lichte lak reflecteert ze terug, terwijl een donkere lak ze absorbeert, wat de broeierigheid verklaart die sommige eigenaren van zwarte auto's in de zomer soms ervaren.
Nissan experimenteert met speciale lak
Nissan heeft mogelijk de oplossing voor dit probleem gevonden. Het merk heeft een speciale autolak ontwikkeld die nog meer zonnestraling reflecteert dan een conventionele lak. De verf bevindt zich nog in de testfase en bevat metamaterialen die voorkomen dat warmte zich hecht aan de carrosserie. Het resultaat is 12 graden minder op de buitenpanelen en tot 5 graden minder in het passagierscompartiment. Naast het verbeteren van het comfort helpt dit proces ook om het brandstofverbruik te verlagen, omdat het aircosysteem minder hard moet werken. Dit kan bijvoorbeeld erg handig zijn om de actieradius van een elektrische auto te behouden. De eerste prototypes zijn op dit moment allemaal wit, maar Nissan hoopt deze technologie uit te breiden naar een hele reeks kleuren, vooral de donkere.