GM officieel motorleverancier voor Formule 1
De nieuwe en exponentiële populariteit van Formule 1 in de VS, dankzij de Netflix-serie Drive To Survive, wekt de eetlust op. En tegen deze achtergrond hebben sommigen het gevoel dat de sport iets mist: een 100% Amerikaans team. Een legendarische naam in de autosport is al een paar jaar bezig met de zaak: Andretti. Mario Andretti werd in 1978 wereldkampioen F1 en hoewel zijn zoon Michael in de jaren 90 slechts een korte periode actief was, heeft hij sindsdien een imperium opgebouwd met Andretti-teams in een groot aantal competities, met name de Le Mans Series en IndyCar. Zijn volgende doel is de F1, met de steun van Cadillac, maar de weg die voor hem ligt zit vol valkuilen.
Nieuwe leverancier
De aankondiging van vandaag is een hindernis minder. Hoewel de FIA al 'technische' goedkeuring heeft gegeven voor Andretti's toetreding tot de F1, heeft de F1 zelf het laatste woord. De sportmanagers hebben het er echter moeilijk mee. Aan de ene kant was er de vereiste dat een nieuwkomer met een compleet auto-motorpakket moest komen aanzetten, in plaats van klant te zijn van de al aanwezige motorfabrikanten. Nu GM heeft toegezegd om vanaf 2028 een hybride V6 F1 te produceren, is dat een stap in de goede richting voor Andretti. Maar er is nog veel werk te doen. Tussen de uitzendrechten van de grand prix, de bedragen die lokale organisatoren betalen om er een te organiseren en andere commerciële activiteiten, is F1 een enorme financiële koek (sic), waarvan een deel aan de teams wordt betaald, in verhouding tot de punten die in het kampioenschap worden gescoord. En natuurlijk zijn de tien teams niet happig op het idee dat een 11de team zijn deel komt opeisen. De soep 'Andretti in F1' is nog lang niet voorbij.