Interview Thierry Neuville: "Een moeilijkere auto om mee te racen!"

2j geleden Maxime Pasture

Voor de start van de 2022 Monte Carlo WRC Rally spraken we met Hyundai-piloot Thierry Neuville. Een ideale gelegenheid om met de Belg te praten over zijn gloednieuwe hybride auto. Onder andere...

Allereerst, wat waren de argumenten van Hyundai Motorsport om jou aan boord te houden?

Hyundai doet echt alles wat nodig is om ons te laten slagen. Of het nu is door budgetten in te brengen waar ze nodig zijn of door de teams te ontwikkelen met de betrokkenheid van nieuwe ingenieurs, zoals de Belg Christian Loriaux bijvoorbeeld. Met al die jaren op de teller, is Hyundai Motorsport bijna mijn familie geworden. 

Hoe voelt het om de nieuwe plug-inhybride Hyundai i20 N Rally1 te rijden?

Er is minder aerodynamische ondersteuning, minder veerweg en geen middendifferentieel. Er zijn ook geen schakelspatels meer, we zijn terug beland bij een vijfversnellingsbak met een pook. Maar er is een grote toename van het vermogen, in de orde van honderd pk (100 kW of 136 pk, nvdr) dankzij de hybridisering. De afstelling van de auto is totaal anders en complexer. Om een idee te geven: de set-up van het differentieel ligt vast voor alle ondergronden en ook alle piloten van de i20, wat niet optimaal is. Op dit moment heb ik het gevoel dat de stabiliteit minder constant is dan bij de oudere generatie auto's. Daarbovenop heb je nog te maken met de vrij indrukwekkende vermogenstoename. De auto is dus moeilijker te besturen. Maar, met de tijd, zullen we ons aanpassen.

Ben je niet bang voor Toyota's ervaring met hybridisatie?

Nee, want het hybride systeem komt van één leverancier. Iedereen is dus gelijk voor de wet en we zouden dus allemaal dezelfde moeilijkheden moeten ervaren!

Regerend kampioen, Sébastien Ogier, bereidt zich voor op de 24 uur van Le Mans. Met de komst van een waterstofcategorie in 2024 op Le Mans, zou Hyundai de arena kunnen betreden. Is dit een categorie die je zou kunnen interesseren?

Ja, helemaal! Want mij kennende wil ik niet thuis blijven en niets doen aan het einde van mijn contract. Een nieuwe discipline ontdekken is altijd leuk. Zal Hyundai in de toekomst meedoen aan rallyraid of endurance, we zullen zien! Zelfs als het F1 is, zal ik er klaar voor zijn. Waarom niet? (lacht)  

Tags: Sport Hyundai

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in