Rodrigue Gillion : « Top zes was haalbaar »
Rodrigue Gillion en zijn teamgenoot Nico Verdonck mikten nog steeds op een Top 10 in het Pro-Am klassement toen ze naar het circuit van Catalunya afreisden voor de finale van het zeer competitieve Europese GT4-kampioenschap. Niet minder dan 46 auto's maakten de reis naar Barcelona. De eerste race verliep zonder problemen. Nico en Rodrigue startten op de twintigste plaats en reden een slimme race om zeventiende algemeen en negende in de Pro-Am categorie te finishen. Met dit resultaat bewezen zij eens te meer dat een Top 10 in hun categorie best haalbaar is. Maar zoals je hieronder kan lezen, hadden ze het geluk niet altijd aan hun zijde.
Positief vooruitkijken
In de sprintraces laten de koersen van een uur weinig ruimte voor fouten. Alle GT4's (Mercedes-AMG GT4, Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport, McLaren 570S GT4, Audi R8 GT4, Alpine A110 GT4, Aston Martin Vantage AMR GT4, Toyota GR Supra GT4, Chevrolet Camaro GT4, BMW M4 GT4) strijden om tienden van seconden, vaak deur tegen deur, om zo hoog mogelijk te finishen. En daarbij vallen wel eens brokken, zoals je kan verwachten als je weet dat er grote verschillen qua niveau zijn tussen professionele, semi-professionele, en ervaren of minder ervaren amateurs. Vooral in de tweede race dan, want in race 1 zijn de meeste coureurs wat voorzichtiger omdat ze weten dat er nog een tweede wedstrijd komt. Zoals in Barcelona andermaal bleek: net als in Francorchamps eerder dit seizoen kwam het tot twee serieuze crashes waarbij telkens verscheidene auto’s betrokken waren. Het resultaat: een safety car gedurende bijna 45 minuten, een rode vlag en... amper tien minuten racen. In die omstandigheden is het natuurlijk bijzonder moeilijk om in het peloton op te klimmen. Aangezien Rodrigue en Nico achteraan op de grid startten vanwege een straf voor het niet respecteren van de limieten van het circuit in race 1, waren ze kansloos in de tweede koers. Het eindresultaat: een 27e plaats in het algemeen klassement, synoniem voor dertiende in de categorie. Concreet vertaalt zich dat in een veertiende plaats in het Pro-Am klassement bij.
De telling aan het einde van het seizoen. Maar zoals Rodrigue uitlegt: “Ik moet nog beter worden in de kwalificaties, zodat de auto wat hoger op de grid komt te staan, maar ik maakte het hele seizoen uitstekende starts en was overal behoorlijk snel in de koers. Ik denk dat ik heb bewezen dat ik mijn plaats verdien in de sprintraces. In pure snelheid denk ik zelfs dat we zelfs in staat waren om in iedere weekend in de top 6 te eindigen. Kortom: ik heb alleen maar met een heel positieve blik vooruitkijken naar mijn toekomst in de autosport.
En wat de volgende stap nu wordt voor Rodrigue? Laten we elkaar opnieuw spreken in 2023 en het dan eventueel bevestigen. Weet alvast dat de Europese GT4 een van Rodrigue’s favoriete kampioenschappen blijft, en dat hij ook wat meer tijd achter het stuur wil doorbrengen in de GT3.