Rodrigue Gillion - Bemoedigende start
In het eerste weekend van april begon in Imola het Europese GT4-kampioenschap. Het 4,9 km lange circuit, dat op sommige plaatsen vrij smal is, verwelkomde niet minder dan 48 wagens in die GT4-categorie. “Met zoveel auto's op de baan was het voor mij wel even aanpassen," legt Rodrigue uit. “Maar dat vind ik niet erg. Ik ben al zeer blij dat ik kan deelnemen aan een kampioenschap met zo'n hoog competitieniveau. Met een prestatiebalans die alle auto's op bijna gelijke voet plaatst, maakt de coureur hier echt het verschil."
Eerste Belgen
In race 1 startte Nico Verdonck na een goede kwalificatiesessie vanop de twaalfde stek. Halverwege de race, na 30 minuten, reed de Aston Martin met het nummer 25 zelfs op de tiende plaatse vooraleer hij de pits in ging. "De rijderswissel is vaak een cruciaal en delicaat moment in dit soort sprintraces. We hebben wat tijd verloren tijdens de operatie, maar we finishten toch nog als zestiende in de eerste race,” zegt Rodrigue nogal tevreden. Tevreden kan hij trouwens best zijn, want hij en Nico zijn de eerste Belgen in deze eerste 2022-race van het Europese GT4-kampioenschap. In hun Pro-Am categorie eindigden ze achtste op twintig deelnemers. Daarmee tekenen ze meteen ook hun eerste punten op, aangezien alleen het klassement van de categorie telt. In de Europese GT4 telt het algemene klassement inderdaad eigenlijk alleen voor de eer.
Van 38e naar... 24e!
In de tweede race was het de beurt aan Rodrigue, nadat hij in de kwalificatie de 38e tijd had gereden. Een start die kan worden omschreven als... magisch, fantastisch, indrukwekkend: "Ik had echt een geweldige start! Ik glipte tussen verschillende auto's door en dook toen naar de buitenkant terwijl alle coureurs in het midden van de piste of aan de binnenkant bleven. Op die manier ging ik maar liefst twaalf auto's voorbij… En in de volgende paar bochten passeerde ik nog eens twee auto's. Na een halve ronde was ik 24e . Ik kan niet wachten om de beelden te zien van de boordcamera…”
Na de euforie van de eerste ronde zorgde de genadeloze wet van de autosport ervoor dat de hoop van de Brusselse coureur vervloog: "In bocht 7 versprong de versnellingsbak. Ik zat in de vijfde versnelling, helemaal onder mijn toeren. Ik ging in slow motion terug naar de pits om de auto te resetten. Helaas eindigden we de race met dit min of meer hardnekkige probleem, als 38e: onze startpositie. Als die auto’s die ik in het begin had voorbijgestoken, het was dus nutteloos..."
Laten we hopen dat Rodrigue kan genieten van de beelden van zijn magische start, in afwachting van de volgende manche die begin juni op het circuit Paul Ricard in Frankrijk wordt verreden.