Rodrigue Gillion - De klik maken
Na zijn eerste meeting van het seizoen 2023 in de GT4 Europe, op Monza, vertelde Rodrigue: "Ik moet nog beter worden in de kwalificatie, en het pisteverkeer beter leren in schatten. Ik slaagde er niet in om een fatsoenlijke ronde te rijden zonder flink gehinderd te worden. Daardoor belandde ik achteraan het startveld voor de tweede race.”
Een paar weken later, begin juni, tijdens de tweede meeting op het circuit van Paul Ricard in Le Castellet, draaide Rodrigue de knop om: "Dankzij mijn nieuwe team heb ik geleerd hoe ik de banden zo ideaal mogelijk kan opwarmen voordat ik in de kwalificatie aan een snelle ronde begin." Het resultaat van dit leerproces betaalde zich meteen uit: de vierde tijd in de Pro-Am-categorie tijdens de kwalificatie, op slechts een paar tienden van de top drie! Rodrigue beleefde niet minder dan zijn beste kwalificatiesessie sinds zijn debuut in GT4 Europe. In de race eindigde hij samen met zijn jonge teamgenoot Akhil Rabindra zesde, ondanks het grillige weer op het einde. Tijdens de eerste ronde werden ze zevende. Tel deze resultaten bij hun elfde plaats in de eerste race en zevende plaats in de tweede race op Monza en Rodrigue en Akhil staan op de achtste plek in het kampioenschap.
De volgende stap
Nu hij de code van de kwalificatie heeft gekraakt, zal Rodrigue op advies van zijn vriend en coach Nico Verdonck agressiever moeten gaan koersen in het peloton. "Ik ga proberen om meer aan te vallen," legt de Brusselse piloot uit. Het is waar dat in de motorsport het uithoudingsracen, wat Rodrigue Gillion goed kent, een andere discipline is dan sprinten. Bij sprintraces moet je nog scherper zijn. "En soms moet je zelfs lichtjes over de deur van de concurrent wrijven als dat nodig is," voegt Rodrigue eraan toe. Gezien de prestaties van dit jaar ligt een top vijf in de Pro-Am-categorie nog steeds binnen handbereik. Dat is ook het doel van Rodrigue Gillion voor zijn seizoen, dat op 30 juni verdergaat in Spa-Francorchamps, waar de Belgische piloot tijdens de vorige 12 uren van Spa zich achter het stuur van een 991 GT3 Cup hees...