Rodrigue Gillion - De onvoorspelbaarheid van racen
Voordat hij begin september naar Duitsland afreisde, had de Auto Trends-coureur al het beste resultaat uit zijn carrière behaald: een derde plaats algemeen in de 24 uur van Zolder met een nieuwe Porsche 911 992 GT3 Cup. Dit was voldoende om de Brusselse coureur weer op de rails te krijgen, met duidelijke doelstellingen voor het einde van het seizoen in GT4 Europe: strijden voor de plaats in de top 10 van de Pro-Am categorie en beter presteren in de kwalificaties. Alleen loopt in de autosport lang niet alles volgens plan…
Slow motion
Eerste akte van deze Duitse ronde, perfect gelegen tussen Frankfurt en Stuttgart, in de deelstaat Baden-Württemberg. Nico Verdonck nam de start vanop de negentiende plaats. Toen het tijd was voor Rodrigue om over te nemen, reed de auto al in vijftiende positie en leek een zeer goed resultaat in de categorie Pro-Am tot de mogelijkheden te behoren. Maar dat was zonder rekening te houden met een lange pitstop en, met nog 8 minuten te gaan, daarna nog eens een hevige regenbui. "De teambaas besliste me opnieuw binnen te roepen om de auto op regenbanden te zetten, maar de helft van de deelnemers bleef op de baan met droge banden. Ze maakten de juiste keuze want de race eindigde in slow motion, achter de safety car. Ik had het zelf ook het gevoel dat ik beter op de piste bleef, maar ik ging toch maar binnen. Jammer. In de autosport is dit het soort cruciale strategische beslissingen die je soms heel snel moet nemen. Deze keer draaide het dus niet goed uit, maar dit brengt me veel ervaring bij,” legt Rodrigue uit. “We gokten dus verkeerd en werden 32e , helaas buiten de punten in de categorie Pro-Am. Maar dat hoort bij de autosport waar we zo van houden, en het publiek houdt van die onzekerheid.”
Nieuwe maar moeilijke punten
De voorbereiding op de tweede race bracht ook een kleine verrassing voor Rodrigue Gillion: "Deze keer had ik echt geen geluk in de kwalificatie. Zoals ik al zei, ik weet dat ik het beter moet doen in de kwalificaties. En ik doe alles wat ik kan. In mijn laatste kwalificatieronde deed ik het veel beter in sectoren 1 en 2: ik was meer dan een seconde sneller. Helaas kwam de rode vlag tevoorschijn toen ik in de laatste sector was. Met 43 auto's op de baan weet je dat zoiets kan gebeuren. Maar in plaats van een plaats in de top twintig was het de …27e tijd. Doodjammer.”
Het belette onze gentleman-rijder er niet van om enkele Silver-crews voor te blijven, die twee semi-professionele rijders hadden ingezet, terwijl Rodrigue in de Pro-Am-categorie uitkwam. Tijdens de race, waarin Rodrigue de start voor zijn rekening nam, deed onze landgenoot het bovendien erg goed. Hij gaf het stuur van de #25 Aston Martin door aan Nico Verdonck op een 21e plaats. Bij de finish reed het Belgische team zeventiende, goed voor een zevende plaats in de klasse en dus welverdiende punten in het kampioenschap.